Zondag 24 maart Poitiers – Burgos per auto

24 maart 2024 - Burgos, Spanje

Ik had gisteravond nog wat gedoe om het dagverslag en de foto’s up te loaden. Slechte Wifi, uiteindelijk lukte het via mijn gsm. We hebben een goede nacht, héél rustig en om 7:00 u staan we op. We waren wat bezorgd (een vooroordeel over deze buurt??) over onze auto, maar we treffen hem in ongeschonden staat aan. Er staat een behoorlijk ontbijt klaar, we smeren ook ons eigen brood en krentenbollen voor de lunch. We groeten de beide vrouwen die in de keuken werken en gaan rond 8:15 u op weg. Het is droog, het zal vandaag maar sporadisch regenen en de zuidwesten wind is een stuk zwakker, wat we zelfs in het benzineverbruik merken.

We nemen vanuit Poitiers de A10, een vierbaans route national, die heerlijk rustig is en met wijde bogen en licht stijgend en dalend door de velden voert. Wederom veel koolzaad. Eugenie rijdt het eerste deel, ca 150 km tot Barbezieux-Saint-Hilaire, een provinciestadje iets ten zuidwesten van Angoulème. Daar rijden we even het plaatsje in voor een koffie. Op zoek naar een cafeetje komen we in een wirwar van steile straatjes terecht, rijden ons bijna klem en uiteindelijk bereiken we een plein waar auto-minnende Fransen hun pronkstukken showen. Soms exclusief, soms zeldzaam qua staat van ontbinding. In het café ernaast drinken we onze koffie en zien wat voor mensen bij de auto’s horen.

Een stukje verder pikken we de A10 weer op die ons prima naar Bordeaux voert. De rondweg is wat drukker, wat verder naar het zuiden is het rustiger. De route door Les Landes is recht en vlak. Bij Bayonne doemen de meest westelijke toppen van de Pyreneeën op. Hoewel we de hoogste delen mijden, blijft de weg bochtig en op en neer stijgen. Dat gaat zo door in Spanje tot Victoria y Gasteiz. Daarna stijgt de AP1 naar een soort hoogvlakte in het Spaanse binnenland. Rond 16:30 u bereiken we Burgos.

We checken in in ons hotel, douchen, rusten wat en rijden het centrum in. De receptioniste heeft ons al getipt waar we onze auto kunnen parkeren. We wandelen langs de Rio Vena naar de kathedraal. We zijn deel van de ‘pantoffelparade’, waarbij heel Spanje rond zessen, zeker op zondag, al wandelend en kuierend, keurig uitgedost, zich van zijn beste kant laat zien. We zijn te laat om de kathedraal te bezoeken.

In een van de zijstraatjes eten we bij Rimbombin, met zijn lokale keuken gegrilde groenten, een spies met salade, met een heerlijk biertje. Héérlijk, we moeten nog zien of dat tijdens onze vakantie nog overtroffen wordt. Terug in ons hotel maken we rond 21:00 u ons verslag. We hebben écht al het gevoel dat we op vakantie zijn, het is leuk om in Burgos terug te komen!

Het autorijden ging prima vandaag, zeker de eerste uren was het heel rustig. De rondweg om Bordeaux ging heel soepel. Toen we de Pyreneeën zagen, kregen we al een echt vakantiegevoel, altijd fijn om die bergen te zien opdoemen.

Het was ook leuk om weer in Burgos te zijn. We waren daar op onze fietstocht naar Santiago de Compostella, alleen was het toen heel slecht weer. Alles bij elkaar was het een prima dag.

1. Tien:
    25 maart 2024
    Hoi Eugenie en Wim , lekker opgeschoten Burgos-Spanje !
    ( het avontuur is in Breda begonnen ) een goed plan om met de auto op pad te gaan , je bent eigen baas ! Mooie verhalen en foto's , we reizen graag met jullie mee . Prettige dag , veel plezier , Genieten !!
  2. Joke:
    25 maart 2024
    Fijne dag gehad en weer door
  3. Anita Baart:
    26 maart 2024
    Schiet lekker op zo voor jullie!

Jouw reactie