Donderdag 25 april Castelo Branco - Covilha, 65 km

25 april 2024 - Covilhã, Portugal

Gisteravond sprak ik Lorenzo, Albanees uit de buurt van Tirana. Het begon over onze fietsen die in de ontbijtzaal geparkeerd staan, fietsen in het algemeen, op de Balkan enz. Hij heeft een hoge pet op van Nederland. “Omdat alles er zo goed geregeld is”, vindt hij, hij is vaak in Nederland geweest. Automechanieker, “Spijker is de beste.” Zijn GSM staat vol foto’s van dit merk, nu ‘de Bruijn’. We zijn beiden ooit in de fabriek geweest. Omdat de blog nog af moet, breken we het gesprek af.

Er is pas om 8:30 u ontbijt met op tv het nieuws over 25 april, de Nationale feestdag, redevoeringen op het Praça do Comércio (grappig dat we daar twee weken geleden over fietsten), om 9:15 u gaan we op weg. Vanwege de feestdag is het heel rustig, ook als we de EN 18 weer oppakken. Er wordt waarschijnlijk een hardloopwedstrijd georganiseerd, bij meerdere kruisingen staat een politieagent en verderop wordt het verkeer omgeleid. De eerste 30 km zijn redelijk vlak, de nw-wind staat wel tegen, maar is nog niet hard. Na 20 km koffie in een restaurantje, vóór we aan de klim over de uitloper van de Serra da Gardunha beginnen, eten we ons middagbrood op een bankje in Alpedrinha en nemen aan de overkant een volgende koffie.

Al in het dorp begint de klim en die loopt vijf km door, vrij egaal, rond 4%. De inmiddels harde wind hebben we meestal in de rug. Dat wordt anders na de top, in de afdaling moeten we echt op de windvlagen letten. Na de afdaling drinken we een cola in Fundão. Daarna is het ploeteren tegen de wind in, windkracht 4 tot Covilha. Als we daar de EN 18 verlaten, klimmen we nog 3 km de plaats in. Een wintersportoord dat ons niet kan bekoren.

Een prima hotel, opfrissen, uitrusten en dan doen we wat boodschappen in een shoppingcenter lager langs de helling. Op de tweede verdieping is een food-hall, waar we bij een Braziliaans buffet eten. Lekker.

We hebben vandaag goed gefietst, maar de wind ’s middags was niet altijd fijn. Ik was behoorlijk moe toen we aankwamen.

We zouden morgen de hoogste pas van Portugal gaan fietsen, over de Serra da Estrella, (meer dan 1910m hoog) maar we hebben net besloten om dit toch niet te doen. Het is niet warm meer hier en op de col kan het vannacht vriezen. Ook het weerbericht voor morgen is niet geweldig, te beginnen rond de 5 graden en ieder honderd meter hoger kan het één graad kouder worden. Het zou een klim van 18 km worden waarvan 5 km met een hellingspercentage van 9 of 10 % en daar zag ik ook al tegen op. We gaan dus straks een andere route uitzoeken.

1. Wilma:
    25 april 2024
    De foto’s van de uitzichten onderweg geven goed weer dat jullie vaak in een mooie omgeving fietsen. Nog veel fietsplezier.
  2. ANS:
    25 april 2024
    Verstandige keuze gezien de omstandigheden!
    Hoop dat jullie een goed alternatief vinden.
  3. Rian:
    26 april 2024
    Er zijn nog genoeg andere mooie routes, lijkt me! Wat een temperatuurverschillen beleven jullie!
  4. Joke:
    26 april 2024
    Morgen wel met een oranje vlaggetje lopen of fietsen
  5. Anita Baart:
    30 april 2024
    Prachtige vergezichten!
    Een andere route lijkt mij een goede beslissing 🤪

Jouw reactie