Terugblik

5 mei 2024 - Breda, Nederland

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, is de bagage opgeborgen, zijn de eerste wassen gedaan en kijken we terug op deze vakantie.

Wederom een fietsvakantie waarover we heel tevreden zijn. In 40 dagen hebben we een ‘rondje Portugal’ gefietst, inclusief heen- en terugreis, effectief hebben we 20 dagen gefietst, in totaal ongeveer 1330 km. Korter dan gepland. Dat is gemiddeld ongeveer 63 km per dag. Omdat we beiden met keelpijn startten én het de eerste week slecht weer was, hebben we de eerste dag-étappes met de auto gedaan. Wij herstelden en het weer werd beter, vier zonnige weken volgden.

Het gevarieerde landschap en de weersomstandigheden (regelmatig tegenwind) maakten het tot een enerverende vakantie: Portugal is zelden écht vlak, soms prachtige open golvende landschappen, vaak heuvels of bergen, waar riviertjes gekruist worden. In totaal maakten we ca. 14.000 hoogtemeters, ca 670 per dag. Een uitdaging die we graag aangingen. We hebben meestal tussen de 15 en 16 km/u gereden.

In Portugal kom je elke dag in contact met sporen uit de geschiedenis, soms van voor onze jaartelling, ook van Feniciërs en Romeinen, de Noormannen en Moren in de middeleeuwen en de ontwikkeling van het koninkrijk Portugal. De verhouding met Spanje varieerde ook per eeuw. Er zijn zó veel kastelen en ommuurde steden, dat we aan het eind verzadigd waren. Dat geldt ook voor de rol van de kerk. Kloosterorden brachten onderwijs en ontwikkeling, kloosters, kerken en kathedralen. Maar óók de inquisitie! We kregen in Braga de beleving van de goede week mee, die nog verankerd is in de cultuur.

Het moderne Portugal is het Portugal van na 1974. Wij maakten de viering mee van 50 jaar Anjerrevolutie.

Ook in Portugal hadden we weer prettige contacten met mensen. Vriendelijk, behulpzaam, geïnteresseerd.

We waarderen ook de contacten met jullie, de volgers van de blog. Het heeft ons aangemoedigd elke dag weer verslag te doen. We bevelen jullie aan om, als het mogelijk is, eens Portugal te bezoeken.

Dank voor jullie reacties!

Eugenie en Wim

1. Dicky:
    5 mei 2024
    Het was een plezier om iedere dag jullie verhaal te lezen. Ik dacht wel vaak:vaak: 'wat een tocht en alweer een dag met veel klimmen en dalen en niet te vergeten wegen die plotseling ophielden.'Jullie zijn fiets kanjers. Bedankt dat ik vanuit mijn stoel mee kon reizen.
  2. Arthur Kemps:
    5 mei 2024
    Leuk om jullie avonturen weer te volgen!

Er kwamen een aantal plekken voorbij waar ik ook ooit geweest ben.
  3. Tom en Wendie:
    Beste Eugenie en Wim,
    Jullie verhalen zijn een echte inspiratie voor ons. We bewonderen jullie zeer om wat jullie samen bereiken op de fiets en dat jullie zo fit zijn. En de flexibiliteit, waarmee jullie de reis aanpassen naar de mogelijkheden op dat moment. Wij gaan in september de reis naar Schotland maken, die jullie al gedaan hebben. Jullie hebben ons op dat mooie idee gebracht. De reisverslagen zijn leuk en heel informatief. Ook Portugal komt op ons lijstje te staan. Hartelijk dank van Tom en Wendie.
  4. Tine:
    5 mei 2024
    Het was weer heerlijk elke avond jullie verslag te lezen.
    Ik reisde zo echt een beetje met jullie mee.
    Dank daarvoor
  5. Josette van der Heijden:
    5 mei 2024
    Heb genoten, dank en tot gauw
  6. Jolanda:
    5 mei 2024
    Het was leuk om jullie elke dag te volgen. Op naar de volgende vakantie. Groetjes jolanda
  7. Rian:
    5 mei 2024
    Vaste prik: elke avond jullie fietsavonturen mee te beleven. En fijn, al die historische verhalen erbij, heel leerzaam! Petje af voor al die klimparcoursen!
  8. Lisette Jansen:
    5 mei 2024
    Goedemorgen Eugenie en Wim, diep respect voor de manier waarop jullie een vakantiebestemming bezoeken en dan ook nog anderen mee laten genieten van jullie avonturen.
  9. Joke:
    5 mei 2024
    Ik ben ook weer thuis. Bedankt voor het meereizen. Volgende keer koop ik betere regenkleding.
  10. Sietse en Addie:
    5 mei 2024
    Bedankt voor het volgen. Veel plaatsen waren herkenbaar voor ons tijdens onze reis door Portugal met de camper.
    Groeten uit Noord Spanje onderweg naar Andalusie
  11. ANS:
    5 mei 2024
    Wat een bijzondere vakantie weer! Bedankt voor alle moeite om zo uitgebreid verlag te doen. Knap hoor!
    Nu weer de dagelijkse dingen oppakken en van de kleinkinderen genieten❣️
  12. Anita Baart:
    5 mei 2024
    Wim en Eugenie, bedankt voor jullie mooie reisverhalen. Ik heb er van genoten! Groetjes!
  13. Oene Rozendal:
    Beste Wim en Eugenie,

Heerlijk om voor het slapengaan jullie reisverslagen te lezen. Ik moest heel vaak terug denken aan onze wandel- en fietsreizen door Portugal.

Dank voor de verslagen en ik wil graag binnenkort onze ervaringen in Portugal met jullie delen.

Hartelijke groet,

Oene
  14. Thea:
    5 mei 2024
    Bedankt vaar alle prachtige verhalen,genoten !!
  15. Gerry:
    7 mei 2024
    Het is ook gewoon leuk om, welk land dan ook, jullie verslagen te lezen en vanuit jullie beleving mee te genieten

Jouw reactie