Zaterdag 23 maart 2024 Breda – Poitiers per auto

23 maart 2024 - Poitiers, Frankrijk

Het is bijna 20:00 u als we ons in onze kamer in de jeugdherberg in Poitiers geïnstalleerd hebben, al pizza gegeten hebben en zojuist zelfs al even gerust hebben. Nu zit het thuisfront te wachten op verslag.

Een korte recapitulatie hoe we hier verzeild zijn.

Afgelopen vijftien jaar hebben we fietstochten gemaakt door bijna alle Europese landen, aan de rand van Europa lag er nog wat braak. Vorig jaar vulden we met een rondje Ierland ons landenlijstje verder aan, dit jaar viel de keuze op Portugal. We proberen óf van thuis uit weg te fietsen óf we gebruiken trein of bus om in ons fietsland te komen. Het plannen van openbaar vervoer was nu moeilijker: de trein in Spanje kon pas ín Spanje gereserveerd worden en zo vroeg in het voorjaar namen de Flixbussen nog nauwelijks fietsen mee. En we zijn zo vroeg, omdat ik in Hoogstraten met een cursus design bezig ben, waarvoor ik 6 mei terug wil zijn i.v.m. de open dagen waar ik beschikbaar voor wil zijn, een sociale verplichting aan mijn klasgenoten.

Langzaam groeide het idee om dan maar met onze eigen auto te gaan, hoewel we daar niet zo happig op zijn. We hebben de heenreis over twee en een halve dag uitgesmeerd, vandaag zo’n 800 km. We besloten over Parijs te rijden, niet de périferique, maar de buitenring, waar de route naar Bordeaux wordt aangegeven.

Afgelopen weken hebben we de reis redelijk ontspannen voorbereid, de route met redelijke dagétappes,  opties voor overnachtingen, niet te missen bezienswaardigheden en zeker niet te onderschatten, onze fietsen en de auto. Eugenie heeft een nieuwe fiets aangeschaft: een Jan Janssen met hydraulische schijfremmen en een wat lagere instap. Mijn Cannondale en de auto kregen een onderhoudsbeurt. Gistermiddag was eigenlijk alles al gepakt, vroeg voor onze doen!

Vanochtend reden we iets na achten Breda uit, het blijft nog een tijd droog, maar af en toe regent het kort en heftig. Er staat een stevige zuidwesten wind; op de route in Frankrijk waarschuwt men voor de windstoten. Iets na Lille zijn we toe aan een eerste koffiestop, Eugenie neemt het stuur over en gestaag gaan we verder. Vlak voor Parijs wisselen we weer. Het is inmiddels druk, omdat dat de snelheid drukt hebben we alle tijd om de goede route aan te houden. Borden, kaart en gsm, géén Tomtom!

Ten zuiden van Parijs zien we ook meer van het landschap. Hier veel bloeiende koolzaadvelden, vroeg in het seizoen. We rijden door tot Poitiers, waar ik een kamer in de jeugdherberg gereserveerd heb. Omdat de receptie pas om 18:00 u opengaat, rijden we naar de Super-U om te tanken, scoren pizza’s bij Domino’s  die we opeten in de eetzaal van de jeugdherberg. Weinig sfeervol. De jongen van de receptie komt met het lakengoed en daarna ploffen we moe even op bed! Wel tevreden over deze dag.

Ik zag nogal tegen het autorijden op, vooral tegen de rondweg om Parijs, maar alles ging goed. Bij Parijs was het wel behoorlijk druk, hoewel er veel minder vrachtwagens waren dan in de week. Ik was heel blij dat Wim reed in Parijs en dat we de borden steeds op tijd zagen.

Het is wel leuk om onderweg namen van plaatsen tegen te komen waar we ooit geweest zijn, vroeger met Leon en Niels, met de vouwwagen en later tijdens onze fietsreizen. We reden door mooi golvend landschap met al veel bloeiende bossen en koolzaadvelden. Alles bij elkaar is me deze dag best meegevallen, maar ik ben inmiddels wel heel moe. Hopelijk slapen we goed en krijgen we morgen weer een goede reisdag.

1. Jeanine Langerwerf:
    23 maart 2024
    Leuk Wim dat jullie je avonturen delen via deze blog. Veel plezier!!!
  2. ANS:
    23 maart 2024
    Fijn om te horen dat het goed is gegaan.
    Toi toi morgen.
  3. Tien:
    Hoi Eugenie en Wim ,
    Het avontuur is begonnen ! Geen Trein of Flixbus deze reis ! De eerste dag al flink doorgereden met de auto.... op naar Bordeaux !
    Heerlijk de koolzaadvelden in bloei , genieten !
    Vanaf de keukentafel , goede reis en veel plezier !!
  4. Tine:
    Heel fijne reis.
    En super dat wij weer mee mogen genieten
  5. Gerry:
    24 maart 2024
    Een goed begin is .......
    Veel fietsplezier en geniet vd mooie omgeving en mensen om jullie heen
  6. Joke:
    24 maart 2024
    Een goede reis en veel fiets plezier
  7. Sietse en Addie:
    24 maart 2024
    Goede reis en een mooie vakantie gewenst. Portugal vinden wij ook een prachtig land. Groetjes Addie en Sietse
  8. Nadja:
    Fijne vakantie!!
  9. Tom en Wendie:
    Succes met jullie reis, Tom en Wendie
    PS. We hebben jou, Wim, ontmoet op de fiets- en wandelbeurs. Heel inspirerend!
  10. Lisette Jansen:
    24 maart 2024
    Hallo Eugenie en Wim, het begin is gemaakt. Heel veel plezier!
  11. Thea:
    24 maart 2024
    Een andere manier om naar jullie bestemming te gaan,even wennen,maar merk wel dat jullie genieten van de mooie reis enne..Portugal kijkt naar jullie uit, fijn vervolg van de reis gewenst..
  12. Truus:
    24 maart 2024
    Gelukkig iemand gevonden, die jullie verslag van gsm op I-pad installeerde. Dus vanaf nu volg ik jullie. Mooie tocht gewenst. Tante Truus
  13. Anita Baart:
    26 maart 2024
    Lees alles nu pas, ga even alles inhalen deze avond. Goede reis!

Jouw reactie