Zondag 10 april Kršan - Skrbčiči (Krk), 62 km

10 april 2022 - Pinezići, Kroatië

Al om 6:45 u zijn we wakker na een rustige nacht, bora (Kroatisch bura), de storm vanuit het noorden is inmiddels gaan liggen. We maken ons ontbijt en gaan al om 7:45 u op pad. In de 16 km naar Brestova zitten de nodige klimmeters en we willen daar de boot van 9:30 u niet missen. Met 4°C. is het nog fris. We kleden ons tegen de kou, gaandeweg kunnen er weer kledingstukken uit, want het wordt een mooie dag. Het parcours en de vermoeidheid van gisteren vallen mee, zodat we bijna een uur te vroeg bij het veer aankomen. Een koffietje en mensen kijken. De overtocht naar Cres, het eerste Kvarner-eiland duurt maar 20 minuten. Istrië verdwijnt achter ons en links zien we de het Kroatische vasteland.

Aan de overkant beginnen we met een klim van 10 km. Cres is rotsachtig, begroeid met struiken en boompjes; we zien er regelmatig geiten en schapen. We rijden over de bergkam, waardoor we soms zowel naar het westen en oosten de zee kunnen zien. Na ruim 20 m staat er een bankje op ons te wachten. Ideaal voor de lunch, met uitzicht op het eiland Krk en de haven van Merag waar we straks de boot zullen nemen. We dalen af naar de plaats Cres, voor een espresso in de haven. De prijs is drie km extra klimmen en dan volgen er nog meerdere op het traject naar de boot.

Ruim op tijd bereiken we Merag. Om 15:00 u delen we de ferry met veel mensen die hun zondags uitstapje maken. We kopen vast onze kaartjes voor de boot van morgenvroeg. Twee km verder weten we een B&B Tonivale, die echter juist gerenoveerd wordt. Ook bij een camping zijn we nog te vroeg. In Pinezići, aan de andere kant van de hoofdweg, proberen we het bij Villa Garden. Het paar dat we er zien kan niet toezeggen, omdat het huis van zijn broer is. Heel behulpzaam gaat ze rondbellen voor een oplossing. Hij rijdt met me naar het huis van een achternicht, Ega, die uitkomst biedt. We rijden terug naar Eugenie en fietsen naar Ega.

Ega is heel opgewekt, ondanks versleten knieën. Als dochter van een hotelhouder is ze gewend met mensen om te gaan. Eerst in het Engels, later in rad-Duits wil ze haar verhaal wel kwijt. Inmiddels heeft ze onze kamer op orde en tegen vijven zijn we welkom. Het is weer hartverwarmend hoe iedereen moeite doet om oplossingen te vinden. We douchen en gaan in een restaurant vlakbij eten. Twee grote pizza ’s met overschot voor morgen!

Vannacht was ik een beetje onrustig, bang dat we de boot zouden missen, maar we waren ruim op tijd. 10 km kimmen vind ik best veel, maar het was wel een heel mooie klim. Het toeristenseizoen is nog niet begonnen en het was heel rustig op Cres, alleen in de stad Cres was het drukker. De afdalingen vind ik soms wat lastiger, zeker als ik weet dat zo’n afdaling kilometers lang is en soms redelijk steil, acht tot tien procent.

De mevrouw bij villa Garden was erg geïnteresseerd in onze fietsreizen. Ze snapte niet dat wij geen overnachtingen gereserveerd hadden, dat we dat aandurfden. We gaven aan dat er vaak mensen zo als zij waren, die ons hielpen om een oplossing te vinden.

We hadden vandaag heerlijk weer en alles bij elkaar was het een heel fijne fietsdag. Ook een ontmoeting met zo’n behulpzaam echtpaar is leuk. We kregen meteen fris water aangeboden en daarna wilden ze zelfs koffie gaan zetten voor ons.

1. ANS:
    10 april 2022
    Ik ken dan, bang om de boot te missen - en dan een uur te vroeg zijn 😂
    Mooie omgeving! En fijn dat de mensen zo behulpzaam zijn.
    Fijne avond en tot morgen 😘
  2. Joke:
    11 april 2022
    Eigenlijk is het raar , dat bijna iedereen verbaasd is over de behulpzaamheid van mensen in het buitenland. De mensen zijn altijd vriendelijk in het buitenland. Maar het is ook mooi als je dat ervaart. Ik denk ook dat jullie nu eerder iets vragen. Maar als jullie in Breda iets gevraagd wordt, zijn jullie ook vriendelijk en help je ook als dat kan. Fijn dat jullie op tijd de boot 🛶 hebben gehaald. Ook ik zou tobben over halen we de boot wel en waar slapen we vannacht. Mooie foto’s weer. Fijne reis verder.