Maandag 16 mei Ljubljana

16 mei 2022 - Ljubljana, Slovenië

Na een goede nacht ontbijten we beneden. Gisteravond moesten we de ontbijtlijst al inleveren. Dus alles naar wens; er gaat ook niets verloren. Het is al zonnig en het wordt weer een mooie dag. We fietsen naar het station om de treinkaartjes naar Salzburg te regelen. De lokettiste is uiterst behulpzaam. We kijken ook nog even hoe we morgen op het goede perron moeten komen. Bij de bank tegenover het station wissel ik de overtollige Bosnische Marken en Kroatische Kuna ’s.

Ljubljana is écht een fietsvriendelijke stad en de bewoners fietsen ook. Fietsers, voetgangers, jongeren op skateboards en mensen op elektrische stepjes; het gaat allemaal door elkaar, maar wél door rekening met elkaar te houden. Vanochtend maken we er een stadstour per fiets van. Ons eerste doel is Metelkova, een kunstenaarsenclave, zoals Kristiania in Kopenhagen. Zo vroeg op de maandagochtend is het nog niet bruisend te noemen.

De buurt tussen station en de rivier de Ljubljanica is wel prettig kleinschalig. Veel met een Oostenrijkse uitstraling. Vlak voor de rivier drinken we espresso in een parallelstraatje en kijken naar wie er zoal passeert. Het maakt allemaal een ontspannen indruk. We passeren de Drakenbrug in Art Nouveau-stijl en de Triple-brug waar net als gisteren nog filmopnamen gemaakt worden en veel is afgezet. De kathedraal is een uitbundig barokkerk van rond 1700, waar in 1996 bronzen deuren geplaatst zijn met reliëfs betreffende de Sloveense geschiedenis en de bisschoppen van Ljubljana. Ook Paulus Johannes II komt er op voor. Achter de kerk rijden we over de groetenmarkt, de brug weer over en terug naar onze B&B.

We lunchen op de kamer, doen weer een dutje en gaan daarna te voet het centrum weer in. De straten tussen de Ljubljana en de kasteelheuvel zijn nog authentiek. Veel gebouwen uit de Habsburgse periode, wat Art Nouveau uit de periode van na de aardbeving van 1895. Heel mooi vonden we de hal en het atrium van het stadhuis, waar zowel een schilderijen tentoonstelling als een fototentoonstelling over de oorlog in Oekraïne gehouden worden. Zowel het getoonde werk als de ruimte, een binnenplaats waarbij de omliggende verdiepingen gaanderijen hebben achter bogen, zijn de moeite waard. Het kasteel op de heuvel, het beeldmerk van de stad slaan we over. Over het voetpad beneden langs de rivier, lopen we weer naar de Tripelbrug. Door de poort waar het Mexicaans restaurant van gisteren ligt, vinden we een weggetje terug naar de Slovenska. Dit is een brede boulevard, waarover we weer snel bij ons adres zijn.

We eten bij het restaurant op de hoek: Asperges en zelfgemaakte pasta met spekjes. Wij hebben alleen een ander beeld van asperges dan de minidingetjes die vooral gebruikt zijn als garnering. Toch een prettige laatste maaltijd in deze stad.

Het was vandaag een prettige , ontspannen dag. Het was leuk om hier vanmorgen op de fiets rond te rijden en vanmiddag was het weer prima om te wandelen. De sfeer is heel prettig hier. De straten  en ook de trottoirs zijn heel ruim. De rivier de Ljubljana is echt een onderdeel van de binnenstad, maar dan zo’n beetje als de grachten in Utrecht. Er worden ook rondvaarten gehouden. Er zijn nu gelukkig nog niet al te veel toeristen, zo is het net leuk. Als we rondwandelen, kijken we steeds naar leuke wegen of binnenplaatsen en die zijn er genoeg hier. Zo liepen we ook het oude stadhuis in met een erg mooie schilderijententoonstelling. Verder zijn er verschillende mooie pleinen met fonteinen of standbeelden en er zijn veel parken. Alles bij elkaar vind ik Ljubljana een mooie stad. Het was weer een fijne dag. Morgen naar Salzburg.