Zondag 15 mei Zagreb – Sevnica, 69 km en Sevnica – Ljubljana per trein

15 mei 2022 - Ljubljana, Slovenië

Vanochtend worden we al om vijf uur wakker, door mensen die bij de voordeur luid zitten te praten. Toch zijn we om half acht wel uitgeslapen, om acht uur staat er beneden een omelet klaar, een half uurtje later kunnen we op weg. Het is al heerlijk zonnig, de Ilica is rustig, zodat we gemakkelijk de stad uitrijden naar het westen. Als we de autobaan gepasseerd zijn, volgen we de weg door de dorpen op de noordoever van de Sava. In Brdovec maken we onze laatste kuna’s op aan een espresso. Kort daarop passeren we de beide grensposten naar Slovenië. De vlakke oevers van de Sava maken plaats voor heuvels, soms is het stroomgebied wat breder, soms smaller. Rondom Krško moeten we zelfs weer wat klimmen als de weg wat verder van de rivier loopt. Hier drinken we onze tweede espresso met een stuk pizzabrood als tussendoortje. We kiezen er nu voor om de iets grotere weg aan de zuidkant te nemen. Op zondag heel rustig en geen vrachtauto’s. Het is ook een voordeel dat we wat meer schaduw hebben van de bomen langs de weg, want het is al warm. Tegen enen rijden we de fiets-/voetgangersbrug over naar Sevnica, ons geplande eindpunt voor vandaag.

We hadden gisteren geen overnachtingsplek verderop kunnen vinden, de VVV is dicht, we kunnen ook de trein pakken naar Ljubljana. We hebben vanochtend al meerdere treinen zien passeren. Om 14:00 u gaat er een intercity mét fietsvervoer. We hebben nog ruim tijd voor de lunch en een cola. Als we op het perron staan, wordt er eerst een vertraging van vijf minuten, toen veertig minuten doorgegeven, men legt ons uit dat de locomotief het begeven heeft en we maar een andere trein moeten nemen. Uiteindelijk wordt het 15:40 u voor onze ‘oude’ trein arriveert. Er volgt een genoeglijke rit door een mooi dal, onze ogen vallen regelmatig dicht.

Op het station kon ik het hostel niet bereiken en heb dus maar een B&B gereserveerd. Vanuit het hoofdstation in Ljubljana zijn we snel op onze plek. Het lijkt meer een luxe hotel dan een B&B. We douchen, ik zien nog nét de finish van de Giro en tegen zessen lopen we naar het oude centrum voor taco’s en een salade bij een Mexicaans restaurant. Met een koffietje wat verderop beginnen we al een beetje te aarden in deze stad. Terug in de B&B maak ik dit verslag.

Ik hoestte vanochtend weer veel en was daarom nog wat moe. Het fietsen ging goed, behalve als we wat moesten klimmen. Toen Wim aangaf dat we eventueel ook met de trein naar Ljubljana  konden gaan vond ik dat wel een goed idee. Het is wel een beetje vreemd om dan in een nieuwe stad aan te komen, terwijl je eigenlijk nog een dag zou moeten fietsen. De eerste indruk van Ljubljana is goed. Ik denk dat we ons morgen wel zullen vermaken.

1. ANS:
    15 mei 2022
    Fijne dag morgen in Ljubljana.
  2. Tien:
    16 mei 2022
    Hoi Eugenie en Wim ,
    Een prachtige route en fietskilometers , Avontuur !!
    Genieten van een mooie dag in Ljubljana !
    Groeten van ons .
  3. Thea:
    16 mei 2022
    Iedere dag een feest om jullie verslag te lezen en ook meegenieten van verhalen over cultuur en bezienswaardigheden, goed dat je geluisterd hebt naar je lichaam eugenie en stukje trein hebt gepakt,sterkte en hoop dat het vandaag weer beter gaat