Zaterdag 14 mei Zagreb

14 mei 2022 - Zagreb, Kroatië

Ondanks de drukte beneden, vallen we snel in slaap en hebben een goede nacht. We zitten zo in het fietsritme dat we al voor halfacht wakker zijn en opstaan. We maken beneden ons brood, maar zijn nog te vroeg voor de gebakken eieren. Een uurtje later gaan we op weg. Prima temperatuur, alles is fris na de regenbui van vannacht. Ons hostel ligt vlakbij de Ilica, een vijf km lange straat die van west naar oost de stad doorkruist en een beetje de grens vormt tussen de lage stad aan de Sava en de hoge stad die oorspronkelijk op twee heuvels gebouwd was.

Via de Mesnička lopen we omhoog naar het oude centrum, Gornji Grad, tot we rechts de Grič-tunnel zien (dank Sietse!). Na een espresso bij het schaakcafé/galerie ernaast, lopen we door de tunnel, die in de 2e wereldoorlog is aangelegd als schuilkelder en als route onder de wijk Grič door. In de jaren ’90 was het tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog opnieuw een schuilplaats.

We lopen verder omhoog naar de Lotrščak-toren, van hier heb je een prachtig uitzicht over de benedenstad, in deze buurt komt ook het Ilica-treintje uit, dat de beneden- en bovenstad verbindt, een beetje zoals de funiculaire in Montmartre. Het is heerlijk rustig om hier rond te lopen. We komen door een poort, de Stein Tor. Een grote groep, meest oudere vrouwen, heeft een kaarsje gekocht en staat devoot voor een klein schilderij (aan de zijmuur) van Maria, dat de grote brand van 1731 heeft overleefd. Het schilderij schijnt over wonderbaarlijke krachten te beschikken.

Om de St. Marcuskerk en de gebouwen er omheen staat een politiecordon. Aan de grote dure auto’s te zien is er iets te doen op deze godsdienstig en bestuurlijk belangrijke plek. Het dak heeft een prachtige mozaïek van dakpannen met de wapenschilden van Kroatië en Zagreb. Op de Dolac-markt is het gezellig druk. Bij een espresso bekijken we vanaf de zijkant de voorbijgangers en het winkelend publiek. Over de markt lopen we naar de Sint Stefanus-kathedraal die compleet in de steigers staat. Zoals bij de St. Jan in den Bosch lijkt ook hier elke aangepaste steen vervangen te moeten worden. De hele wijk doet sterk Habsburgs aan. Over het Ban Jelačić-plein, sinds de 17e eeuw het hart van Zagreb, lopen we weer naar ons hostel. De meeste huizen zijn overigens uit de 19e of 20e eeuw omdat een grote brand destijds veel in as heeft gelegd.

Als we teruglopen zien we dat alle zijwegen van de Ilica zijn afgezet door politieagenten in actietenue. Ons komt dan een grote demonstratie tegemoet: Hod za zivot, voor het ongeboren leven. Kennelijk is ook in Kroatië de antiabortusbeweging groeiende. Er lopen wel een paar duizend mensen mee, mij valt het grote aantal jonge meiden op! Kennelijk is de politie bang geweest voor tegendemonstranten.

Na de lunch nemen we de tijd voor een middagdutje, daarna verkennen we de benedenstad, Donji Grad. Universiteitsgebouwen, theaters, musea, de Hortus Botanicus en prachtige parken. Veel inwoners genieten van deze eerste mooie dagen; de gazons en terrassen zitten vol. Terug in ons hostel puzzelen we wat, kijken naar de route voor morgen en gaan in de buurt eten. Op een plein kijken we nog naar een stijlvolle actie van veganisten ‘anonymous fort the voiceless’, in het zwart gekleed met witte maskers een stem geven aan de dieren in de bio-industrie. Omdat ik eerst niet zag waar de actie overging, word ik bijgepraat en er wordt echt wel een beroep gedaan op mijn geweten.

Inmiddels zijn we weer terug, tevreden over deze dag!

Zagreb is echt wel een stad zoals ik gehoopt had. Een mooie, sfeervolle oude stad. Er moet nog wel veel schoongemaakt en opgeknapt worden, er staan dan ook verscheidene gebouwen in de steigers. De sfeer in de stad was heel ontspannen, heerlijk. De straten zijn ruim en er zijn grote pleinen en veel mooie parken. Er zijn erg veel (ruim 40) musea, maar daar zijn we niet aan toe gekomen. Het was een fijne wandeldag. Morgen gaan we naar Slovenië.

1. Joke:
    15 mei 2022
    Mooie foto’s weer. Dus vandaag de tijd genomen om het e.e.a te bekijken