Vrijdag 13 mei Sisak - Zagreb, 61 km

13 mei 2022 - Zagreb, Kroatië

Vanochtend kijk ik nog even naar de opties wat hostels betreft in Zagreb. Beneden kiezen we weer een ‘sweet breakfast’. Rond half negen gaan we weer op pad. Het is al zonnig en warm genoeg om meteen in fietstenue te starten. We hebben besloten om niet door te gaan met de route van gisteren langs de Sava, maar de grotere wegen te nemen. De M36 naar het westen, is wel wat druk, maar goed te doen. Tien km verder gaan we via de M30 richting Zagreb, met een beetje wind tegen. Als een paar km verder het meeste verkeer via de autobaan verder gaat, hebben wij een heerlijk rustige route. Het is de oude weg door de dorpen richting Zagreb.

Na 20 km een eerste espresso, na 40 km lunchen we op een terras. Tussen deze twee stops had ik weer eens een lekke band, wat zélden voorkomt! Maar zelfs een antilekband is niet bestand tegen een schoenmakersspijker die er loodrecht instak! De binnenband is  snel verwisseld. Het gebied is nu al duidelijk verstedelijkt en via een tweebaans fietspad links van de weg rijden we Zagreb binnen. Gelukkig doet Maps.me het weer, zodat we via een brug over de Sava, om het stationsgebied heen, naar ons hostel geleid worden. Helaas zit het vol met een schoolklas, het volgende dat ik bel is ook volgeboekt, het hostel van mijn eigen lijst heeft plaats. Als we er rond 14:00 u arriveren, moeten we nog wat wachten een de kamer schoon is. We drinken een cola op een pleintje in de buurt.

Als we op onze kamer kunnen doen we éérst een dutje; er zit nog vermoeidheid van gisteren! Daarna douchen we, plak ik de band en we gaan Chinees eten in de buurt. Nu maken we in het keukentje van het hostel dit verslag, omdat er in de verblijfsruimte een black friday-feestje gehouden wordt. Straks kijken we nog even wat we morgen zoal willen zien.

Ik was vandaag nog moe van gisteren en omdat ik niet zo goed geslapen had. Ik denk dat ik gisteren iets te veel stofjes in mijn longen gekregen heb en moest vannacht nogal veel hoesten, vervelend. Eigenlijk had ik met een mondkapje op moeten fietsen, dat heb ik vandaag wel gedaan, maar dat is ook niet zo prettig. Hopelijk slaap ik vannacht beter. Morgen gaan we Zagreb beter bekijken.

1. Sietse en Addie:
    13 mei 2022
    Mooie stad Zagreb. De tunnel in de stad met exposities vonden we heel bijzonder. Veel plezier en goede reis verder. Petje af voor alle afstanden die jullie fietsen.
    Gr Addie en Sietse
  2. Ine:
    14 mei 2022
    Fijn om weer al die verslagen over de reis te ontvangen.
  3. Thea:
    14 mei 2022
    Heel apart om alle bekende plaatsnamen te lezen,zal vast hele mooie steden zijn met rijke historie, volop cultuur snuiven maar ook wel veel kilometers wetrappen,sterkte,