Zaterdag 7 mei Sarajevo

7 mei 2022 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

We slapen een half uurtje uit, hebben alle tijd voor het ontbijt en gaan vervolgens het oude centrum verkennen. Delen dateren uit de 15e eeuw toen de stad door Ottomanen gesticht werd. Maar door een grote brand en de oorlog in de jaren ’90 is er veel verdwenen en vernieuwd. We struinen door de bazaar, een mooi samenhangend geheel van steegjes, winkeltjes en een plein met een oude waterbron, de Sebilj. Via de groenten- en vishal lopen we weer naar het centrum, drinken een espresso, terwijl we naar de passerende mensen kijken. De sfeer in de stad is levendig maar heel ontspannen.

We bekijken de plek die aanleiding was voor de eerste wereldoorlog: de oude Latijnse brug, waar Franz Ferdinand en zijn vrouw werden doodgeschoten. We ontkomen ook niet aan de oorlog van 1992 tot 1995. De tijd dat de stad door de Serven belegerd werd, je je leven door mortieraanvallen en sluipschutters niet zeker was en de Serven de stad probeerden uit te hongeren. Het museum van de misdaden tegen de menselijkheid en genocide getuigt daar indringend over. Helaas zien we nu, 30 jaar later dezelfde gruwelen in Oekraïne.

Tegen enen gaan we terug naar ons hostel, eten en doen een dutje. Daarna kijken we naar wat er nog voor ons ligt qua afstand en dagen. We drinken een espresso in een bar met jaren ’60-muziek waar een klein vrouwtje van tegen de negentig enthousiast zit en staat mee te bewegen. Het werkt héél aanstekelijk. Gelukkig valt ze niet! We bekijken de kathedraal en lopen naar de nationale en universiteitsbibliotheek die in 1992 in brand werd gestoken, waardoor veel manuscripten verloren gingen.

Omdat het eettentje van gisteren vol zit, eten we Bosnisch aan de overkant: twee heerlijke stoofpotjes. Door de regen lopen we terug naar het koffietentje, nu laten we droog in ons hostel de dag passeren. Een prima rustdag in Sarajevo. Nog een quizvraag tot slot: “Hoeveel medailles behaalden Nederlandse wintersporters tijdens de Olympische Spelen van 1984 in Sarajevo?” Antwoord: “Geen!”.

Het was fijn om vandaag een rustdag te hebben en, omdat we zo dicht bij het oude centrum zaten, konden we alles te voet doen. Sarajevo is een mooie stad. Bijna alles is weer opgeknapt, maar tussendoor staan er ook nog kapotte huizen vanuit de laatste oorlog. Dit is de eerste stad van de Balkan waar trams rijden.

We zien hier iets vaker vrouwen met hoofddoeken om dan de afgelopen weken. (Hier is ook 90% moslim) Voor het eerst zie ik hier mannen aan de waterpijp. In een gewone winkelstraat zitten regelmatig boeren en boerinnen met een beetje groenten te koop. Hier in de stad wordt best veel gebedeld, zowel door oude als jonge mensen.

Vanmorgen was het droog, maar vanmiddag en vanavond regende het. Hopelijk is het morgen weer droog als we weer gaan fietsen.

1. ANS:
    7 mei 2022
    Leuk dat je belde! Met Ingrid en de meiden was erg gezellig! Jullie krijgen de groetjes van Ingrid.
    Succes morgen weer, hopelijk zon en wind mee.