Zaterdag 30 april Kukës 76 – Gjakova 50 km

30 april 2022

We zijn om 7:30 u wakker na een goede nacht, eten en zijn een uurtje later op weg. Typeerde ik Kukës gisteren als ‘troosteloos’, het blijkt in de onafhankelijkheidsoorlog van Kosovo 500.000 vluchtelingen te hebben opgevangen, waardoor het als stad voor de Nobelprijs voor de Vrede genomineerd werd. Het oude Kukës ligt trouwens onder water, eind jaren ’70 werd hier een stuwdam in de Drin gebouwd en is de stad verplaatst.

We verlaten de stad door de brug over de uitloper van het stuwmeer en na een geleidelijke klim over de flanken van de Pashtriku-berg buigen we af naar het noorden. Bij Tregtan drinken we onze eerste espresso. De noordkant van de berg vlakt geleidelijk af waardoor het kruisen van riviertjes minder energie vergt. Ook de noordenwind is wat milder dan gisteren, het wegdek is prima en er is weinig verkeer. Rond 12:00 u zijn we in Golaj, waar we één pizza bestellen voor onze lunch.

Na Golaj kruisen we de berg die hier de grens met Kosovo vormt en mogen we weer zeven km klimmen. Een espresso op de col en een heel ontspannen gesprekje met de douanier bij de grens. Aan onze passen ziet hij dat we even oud zijn als zijn ouders. Hij vraagt naar onze route en is dan wat bezorgd over alles wat we nog moeten klimmen. Hij biedt zelfs vers water aan! Daarna dalen we soepel naar Gjakova, de zevende stad van Kosovo (40.000 inw), bewoond sinds de prehistorie, in de Ottomaanse periode was het een belangrijk handelscentrum.

We kruisen de Erenik-rivier, Waarbij we de prachtige oude Romeinse brug passeren. Over de Bazaar met links en rechts veel tentjes, vaak leeg of gesloten, gaan we verder het centrum is. We komen terecht in Hotel Happy, nogal een groot hotel waar ook megabruiloften gevierd worden. Het meisje bij de receptie is blij verrast dat we uit Nederland komen; een deel van haar familie woont in Zoetermeer. We nemen de fietsen mee naar boven en ploffen om 15:00 u op ons bed!

We zijn vandaag bewust vroeg gestopt en niet verder gereden, omdat we nog moe zijn van de afgelopen dagen en vandaag, naast het ontspannen fietsen, tijd hebben voor een middagdutje. Daarna doen we boodschappen en zien veel mensen die  zoetwaren aan het inslaan zijn voor het suikerfeest van a.s. maandag. Nog een espresso op een terras, een paar foto’s op de bazar en uiteindelijk eten we op het terras van on hotel. Een lekkere lasagne en salade.

We hebben vandaag ontspannen kunnen fietsen, wat wel fijn was na gisteren. Het was leuk om Kosovo in te fietsen, zeker omdat de grenspost hoog lag en we de stad al konden zien liggen. Er lijken heel weinig toeristen te zijn in Gjakova en de grand bazaar waar we doorheen fietsten was erg rustig, misschien heeft dit ook met het einde van de Ramadan te maken. Morgen fietsen we richting Montenegro.

1. Marie Therèse:
    1 mei 2022
    Ik volg dit jaar voor het eerst jullie reis met zulke prachtige verslagen geweldig en wat een avonturen iedere dag. Zoveel indrukken en maar doorfietsen. Fietsen en fietsen ik vind het echt knap. Wat hebben jullie allebei een uithoudingsvermogen. En Wim geeft heerlijk een zeer uitgebreid verslag over de historie erbij. Nou ik wens jullie vandaag ook weer een prachtige dag