Zaterdag 16 april Split - Imotski, 83 km

16 april 2022 - Imotski, Kroatië

Na een goede nacht wederom om 7:30 u op. We maken weer zelf ons ontbijt en zijn een uurtje later weer op weg. We rijden over de boulevard. Vanwege de markt zijn er al veel mensen op de been. We nemen de uitvalsweg die aansluit op de kustweg naar het oosten. Zelfs op zaterdag al behoorlijk druk. Waar mogelijk nemen we het fietspad of iets wat daarvoor doorgaat. Bij Stobreč  komt een riviertje uit in zee. Wij slaan hier af en gaan dat riviertje een tijdje stroomopwaarts volgen, zo komen we in een dal parallel aan de kust te rijden. In dat dal zijn we goed beschut tegen de noordoostelijke wind kracht 4. Onderweg zijn weinig dorpen, na 20 km kunnen we ergens onze eerste  espresso drinken, maar dan zijn we al twee uur onderweg!

Iets verder sluiten we aan op een weg die vanuit Omiš vanaf zeeniveau  het kustgebergte op klimt en komen daarna in een volgend dal parallel aan de kust te rijden. We kruisen de autobaan A1 en gaan dan weg 62 volgen. Rond 12:30 u lunchen we in een bushokje, doen boodschappen bij de Studenac market. (In elk dorp is wel zo’n winkel(tje), zoals de Vivo of Spar vroeger in Nederland. Daar zouden veel dorpen in Nederland jaloers om zijn.) Nog een espresso in het barretje er tegenover  en dan weer klimmen en de wind trotseren. Naar rechts kijken we uit op de hoge bergrug aan zee, waar zelfs een top is boven de 1700m. Een Kroatische Mont Ventoux, waar een weg naar de top voert en die ook wat wind betreft zijn naam eer aandoet. Vandaag komen we veel sportfietsers tegen, die de uitdaging van wind en hoogteverschillen aangaan.

Vanaf Zagvozd wachten ons nog 16 km naar het noordoosten, éérst een fikse klim, daarna hebben we van 14 km afstand al een pracht uitzicht op de landerijen en Imotski in de verte onder ons. Het afdalen vergt vanwege de wind veel concentratie; we bereiken veilig ons overnachtingsadres. Het is inmiddels 17:00 u! Telefonisch is de deurcode doorgegeven en we kunnen afrekenen in het barretje naast ons.

Douchen, een espresso bij de buren, een beetje rusten en dan lopen we de plaats in voor een warme maaltijd bij Euphoria. Spaghetti en een wokgerecht, uitstekend! Nu, om 21:00 u kijken we terug op een intensieve dag over een veeleisend parcours, tevreden!

Ik  had een beetje schrik van vandaag, want het zou windkracht 4 worden en wind tegen, de afstand zou rond de 80 km zijn en we moesten klimmen. Ik heb dan ook echt hard moeten werken vandaag: zes uur en drie kwartier fietsen, wind regelmatig tegen en bijna 1500 hoogtemeters. Maar het was wél een mooie route, waar ik ook van genoten heb. Nu zaten we tussen die ruige rotsen, waar we eerst alleen tegenaan keken. De dorpjes waar we door rijden, ogen vriendelijk.

Het valt ons op dat er in café ’s en restaurants nog behoorlijk veel gerookt wordt.

We weten nog niet precies wat we morgen gaan doen, want de voorspelling is windkracht 7 en ook weer tegen, dat besluiten we morgenvroeg.

1. Ine:
    16 april 2022
    Dat is wel een heel sterke wind. Kalm aan hoor, het is ook ontspanning. Geniet weer van jullie dagelijks verslag 👍🤗
  2. ANS:
    16 april 2022
    Zo, pittige tocht vandaag. Fijn dat het goed is gegaan. Wijsheid morgen, windkracht 7 is heftig, van welke kant hij ook komt.
    Tot morgen!!
  3. Lisette Jansen:
    17 april 2022
    Hallo Eugenie en Wim, een mooie tocht die jullie rijden met mooie foto's! Leuk om te lezen!
    Vrolijk Pasen!
  4. Joke:
    17 april 2022
    Wat een mooie foto’s.
    Ik hoop dat jullie vandaag niet op de fiets zitten, met windkracht zeven.