Woensdag 20 april Dubrovnik, 8 km

20 april 2022 - Dubrovnik, Kroatië

Vannacht een redelijke nacht, later op de nacht horen we het buiten regenen en al vroeg bonken er karren over de planken waarmee men de treden overbrugt. We slapen een uurtje uit. Ik koop verse broodjes bij de super hier vlak bij en we nemen de tijd voor een goed ontbijt.

We gaan al vroeg de stad in, waar smalle karretjes de winkels bevoorraden, door ons straatje kwam een rupstrekkertje spullen vervoeren. De tafels worden weer droog gemaakt en de kussentjes neergelegd. De stad maakt zich klaar voor de horden toeristen.

Dubrovnik heeft een Romeinse oorsprong in de 7e eeuw. Na 1382 is het lang een onafhankelijke republiek geweest, met een grote vloot. De oude stad werd aan de landkant omsloten door een enorme bijna twee km lange muur van soms wel 25 m hoog. Aan de zeekant zijn twee forten en er was door het water ter verdediging een zware ijzeren ketting gespannen.

We bekijken fort Ravelijn (het lijkt de Efteling wel!), en nemen wat meer tijd voor de kathedraal. Het Rectorspaleis dateert ook uit de onafhankelijke periode.

In 1991 heeft de oude stad veel te lijden gehad van de oorlog. Toch is (bijna) alles weer in de oude luister herbouwd. Nu staat het centrum op de UNESCO-lijst. Hoewel het oude centrum voor een groot deel bestaat uit winkeltjes en restaurants, hier géén grote reclameborden, overal zijn dezelfde lantaarns qua vorm, alleen in de opdruk kan een winkel zich onderscheiden. De oude straatjes, zoals ook waar ons overnachtingsadres zit, hebben wel een sterk ‘Anton Pieck-karakter’.

Ondanks dat ik een uur uitgeslapen heb, voel ik me de hele dag wat moe. Hopelijk slaap ik vannacht weer goed. Dubrovnik is beslist de moeite waard om te bezoeken, maar het is wel een erg “stenen” stad, ik mis parken en bloemen. We hebben ook een stuk buiten de oude stad gefietst en daar is het wel veel groener. Maar met name de doorkijkjes in de oude stad vind ik erg mooi. Morgen weer kijken hoe we goed de stad uit komen.

1. ANS:
    20 april 2022
    Ik mis de foto’s 🥲…. (Van Anton Pieck en De Efteling… ).
  2. Marie Therèse:
    20 april 2022
    Ik heb bewondering voor jullie energie en doorzettingsvermogen. Nu vandaag dan wat rust. Maar iedere dag zo'n afstand. Geweldig. Ik kan dat absoluut niet. Dus Eugenie dat jij vandaag een beetje moe was kan ik me zeker voorstellen. Morgen weer verder. Succes
  3. Marie Therèse:
    20 april 2022
    Geweldig die energie van jullie. Iedere dag opnieuw. Vandaag wat rust. Morgen weer verder. Wat is het toch allemaal heel mooi
  4. Dicky:
    20 april 2022
    Fantastisch al die mooie ervaringen. Maar soms ook wel heel spannend!
    Het is heerlijk om zo mee te reizen. Trouwens wat een mooie foto's .
    Mail nog wel.
  5. Anita Baart:
    21 april 2022
    Veel plezier weer vandaag!
  6. J.Smits:
    21 april 2022
    Mooie stad Eugenie, ik ben er ook ooit geweest Geniet ervan groetjes vanuit De Donk Gr Jenny
  7. Joke:
    Lekker langer geslapen.
    Het zijn aardig wat afstanden.
    Dus een dag rustig aan kan geen kwaad.
  8. ANS:
    21 april 2022
    Ik was te snel, ziet er leuk uit!!