Woensdag 13 april Zadar - Skradin, 88 km

13 april 2022 - Lozovac, Kroatië

Om 7:30 u gaat de wekker weer. We maken ons ontbijt, wat later arriveert Diana, de beheerster, voor de incheck. Een uurtje later zijn we op weg. Het is wéér heerlijk zonnig. We houden ons niet aan de route uit het boekje, maar gaan meteen over weg 8 landinwaarts, wat druk, maar meestal ligt er een fietspad naast. In plaats van dat we rechtsom het vliegveld rijden, gaat het nu linksom. Een km of 15 verder komen we weer op de route. Het landschap is redelijk vlak met fruitbomen en groenteteelt. En, vandaag meestal rugwind! We houden vandaag veelal weg 56 aan. Niet te druk; de auto’s en vrachtwagens houden prima rekening met ons. Na 38 km drinken we onze eerste koffie in Benkovac. Een aardig tentje direct aan de weg, waar we bediend worden door een aardig meisje, dat een zus in den Haag blijkt te hebben.

Ook de volgende 22 km tot Mostane gaan voorspoedig. Veelal vlak, rugwind, dus om 12:30 u hebben we de eerste 60 km al afgelegd. Koffie op een grasveldje bij de rivier; we hebben ook nog pizzapunten van de megapizza van gisteren.

De laatste 17 km tot Skradin zijn wat meer klimmend en dalend, maar tegen 14:00 u zijn we bij het kaartjeskantoor voor het Krka-park, met de prachtige watervallen, dé trekpleister voor deze toeristische plaats. Per boot word je over de rivier tot aan de watervallen gebracht. Omdat de terugtochten al volgeboekt zijn, adviseert men ons de route tot de watervallen op de fiets te doen.

We rijden naar het hostel. Het maakt deel uit van Scardonapark. Het is een wonderlijke bedoening: bij de poort worden de luxe appartementen van het park aangegeven én het oldtimermuseum. Als we door de poort zijn gereden, worden we aangesproken door de beheerder.  We vragen of het hostel al open is. Normaal pas vanaf mei; hij belt met de eigenaar of daarvan afgeweken kan worden. We zijn welkom; het hostel is helaas niet verwarmd, wél is er een warme douche. Aan het eind van het straatje met appartementen vinden we ons hostel. We dumpen onze bagage en gaan richting Krka-park.

Over een pad uitgehouwen in de oever van de rivier gaan we stroomopwaarts. Onder ons de boot die toeristen aanvoert. Dé blikvanger van het park zijn de watervallen, van onder zie je een prachtige cascade van watervallen, hoger en verder zijn er nog veel meer. Er blijkt hier ook de eerste waterkrachtcentrale van Kroatië te zijn geweest die Sibenik van stroom en stadsverlichting voorzag. Het park is prachtig en de watervallen imposant. Verder is het nogal Efteling-achtig aangekleed, klaar om deze zomer weer duizenden bezoekers te ontvangen.

In Skradin drinken we nog wat en maken deel 1 van dit verslag. Even naar het hostal voor we gaan eten, nu wachten we op onze maaltijd. We zijn wéér heel tevreden over deze dag!

We hebben vandaag heerlijk gefietst! De omgeving was veel groener dan eerst. Afwisselend olijfboomgaarden, wijngaarden en boomgaarden met fruitbomen, die volop in bloei stonden. De weg was over het algemeen heel rustig, de kwaliteit van het wegdek iets minder dan de vorige dagen, maar goed te doen.

In Skradin is het al veel drukker met toeristen dan we tot nu toe gehad hebben. Er kwamen ook bussen met scholieren, die wandelend naar de watervallen gingen. Die watervallen zijn echt bijzonder. We hadden nog genoeg energie over om daar vandaag nog naar toe te gaan.

Hopelijk is het vannacht niet té koud in het hostel, maar er zijn wel extra dekens.

Morgen beginnen we meteen met een flinke klim met haarspeldbochten. Het weer lijkt weer goed te worden. Wat boffen we toch.

1. Thea:
    13 april 2022
    Jullie rijden toch behoorlijke pittige afstanden,pfff Mooi verhaal en prachtige foto's van watervallen, indrukwekkend, bedankt
  2. Wilma:
    13 april 2022
    Hoi, Het gaat weer prima, zo te lezen, jullie zitten weer in het fietsritme, fijn! Het park met de watervallen ziet er indrukwekkend uit, mooi hoor.
    Groetjes van Sef en mij.
  3. ANS:
    13 april 2022
    Inderdaad bijzonder mooi die watervallen. Fijn dat het zo goed ging. Hoop morgen ook!
    Lees het graag weer.
    Tot morgen 😘
  4. Dicky:
    13 april 2022
    Weer een indrukwekkende dag. De watervallen zijn geweldig. Ik hoop dat jullie vannacht lekker slapen, zodat jullie genoeg energie hebben voor de klim die jullie morgen voor de boeg hebben.
  5. Gerry:
    14 april 2022
    Wat doen jullie weer veel en leuke ervaringen op. Prachtige omgeving met leuke verhalen en mooie foto's waardoor wij mee kunnen genieten. Geniet er lekker van.