Dinsdag 12 april Pag - Zadar, 67 km

12 april 2022 - Zadar, Kroatië

We kunnen ‘uitslapen’ tot 7:30 u, omdat er een half uur later beneden een lekker ontbijt klaarstaat in de oude smidse. Branimir heeft goed gezorgd voor ons. Hij komt later terug om met ons de fietsen op te halen en iets na 8:30 u kunnen we op weg. Het is nog wat fris, maar het warmt al snel op: de fleezetrui en lange broek kunnen al snel uit. Het parcours is redelijk vlak. Pag lijkt hier een beetje op een wasbord met parallelle ribbels. In het lage deel dringt de zee door en liggen zoutpannen. Wij rijden op de ribbel die het meest noordoostelijk ligt en hebben zicht op het zuidwesten.

Na 25 km onze eerste kans op espresso in een tentje aan de weg. Iets verder gaan we via een hoge boogbrug over de nauwe zee-engte naar het vasteland. Een km op tien verder, inmiddels landinwaarts, maken we een draai naar het zuidwesten. Een paar pittige klimmetjes als we riviertjes gekruist zijn en dan vlak gebied op weg naar Nin. Een uit lichte steen opgetrokken stadje, omringd door water. Er zijn meerdere kerken, het meest bijzonder de Sv Križ (Heilige Kruiskerk), de kleinste kathedraal ter wereld. Stammend uit de 9e eeuw, was het een bisschopskerk.

We lunchen op het gazon bij de kerk, drinken in de buurt nog koffie en rijden de laatste 11 km naar Zadar, ons eindpunt van vandaag. Om 14:00 u zijn we bij ons hostel, telefonisch krijgen we de toegangscode door, parkeren binnen onze bagage en fietsen en lopen dan het oude centrum in. De beheerder heeft zo de middag nog om onze kamer in orde te maken.

De oude stad ligt op een landtong, een schiereiland. Het rechthoekige stratenplan en ook het forum dateren uit de Romeinse tijd. Delen van de stad zijn ook omgeven door een stadsmuur. Wij bezoeken het museum van antiek glas. De vele vondsten van Romeins glaswerk bevestigen de oorsprong van de stad. Het is een genot door de veelal autovrije straten te lopen, zeker omdat het nu nog niet zo druk is. Wij vinden Zadar écht een bezoek waard, probeer in de zomer dat te vermijden. Aan het uiteinde van het schiereiland is aan zee een zee-orgel gemaakt. Kennelijk zorgt de golfslag voor toonvorming in ondergrondse klankruimten. Door gaten in het voetpad klinken de tonen.

We lopen terug naar ons hostel. Daar is inmiddels onze kamer gedaan wat via een sms’je al doorgegeven was. Het lijkt of we de enige gasten zijn; later komen er nog twee meisjes thuis. We douchen, rusten wat uit, doen wat boodschappen voor salade en ontbijt en halen één reusachtige pizza. Het blijft grappig, dat je op basis van vertrouwen vanuit het hostel, zo het rijk alleen kunt hebben. In de buurt gaan we nog een espresso drinken. Inmiddels is het 21:00 u en kijken we weer tevreden terug op een mooie dag! Onderweg zeggen we vaker tegen elkaar dat het bijzonder is dat zo’n vakantie voor ons mogelijk is, zowel qua gezondheid als financieel.

Vandaag ging het fietsen een stuk sneller dan de andere dagen, het parcours was dan ook een stuk vlakker. Het weer was weer prima. Dit deel van het eiland Pag is iets groener dan het eerste stuk. Er waren nu veel meer schapen en er was ook veel meer te eten voor hun. Pag is ook bekend vanwege zijn speciale schapenkaas.

Omdat we al op tijd in Zadar waren, hadden we ruim de tijd voor de binnenstad. Na vier uur fietsen hebben we toch nog ruim twee en een half uur door de stad gelopen, daarna was ik weer echt moe, maar zeer tevreden.

We wilden bij de pizzeria pasta bestellen, wat op hun menu stond, maar ze hadden alleen pizza. Dus dan maar weer een pizza, die overigens erg lekker was. Alles bij elkaar was het weer een prima dag.

1. Oene Rozendal:
    12 april 2022
    Inderdaad. Het is heel bijzonder dat jullie op een heel avontuurlijke en sportieve manier vakantie kunnen houden.
    Ook de gekozen periode lijkt mij qua temperatuur en vakantiedrukte precies goed.
    En ook geen lekke banden en goede espresso en pizza's.

Geniet nog van deze bijzondere vakantie.

Groet Oene
  2. Sietse en Addie:
    12 april 2022
    Wij waren daar in 2018. Veel bekende fotos. Wij vonden het tegen alle vooroordelen in een prachtige omgeving. Jullie ook zo te lezen. Geniet van het waterorgel😉
  3. Eugenie en Wim Huisman:
    19 april 2022
    Dag Sietse,

Dank voor je reactie. We vonden het een boeiende stad. Als je nog tips hebt, horen we het graag!

Hartelijke groet, ook van Eugenie,
    Wim
  4. Joke:
    13 april 2022
    Jullie zien weer veel mooie dingen. Het valt mij op dat er langs de kant vaak kraampjes of tentjes staan om espresso te kopen of iets te eten. Benieuwd naar het volgende avontuur.
  5. Piet Kuijten:
    13 april 2022
    Bij het lezen komt mijn gevoel van mijn fietstochten door Slovenië, Spanje en Frankrijk weer naar boven. Bijzonder dat jullie dat met z'n tweeën kunnen doen....
    Hou alles heel......