Donderdag 14 april Skradin - Šibenik, 20 km

14 april 2022 - Sibenik, Kroatië

We slapen uit tot 8:30 u, maken ons brood en zijn een uurtje later weer op weg. De warme kleding kan al uitblijven, omdat we na de brug over de Krka meteen gaan klimmen via wijde haarspeldbochten tot we op de hoogvlakte zijn. Iets verder nemen we de oude weg naar Šibenik, omdat we niet door de tunnel mogen. Vanuit de hoogte is de stad met zijn vier forten meteen al een plaatje. We rijden naar hostel Splendido, er is plaats, zij het op een achtpersoonskamer. Al om 11:00 u checken we in, laten fietsen en bagage achter en lopen het oude centrum in.

Šibenik is een bijna duizend jaar oude stad. Van Hongaars-Kroatische oorsprong, later Venetiaans en is zelfs Frans gebied geweest en was na 1917 Oostenrijks. De Venetiaanse periode van de 15e t/m de 18e eeuw was een bloeitijd, waarin de stad veel grote gebouwen en ook de forten kreeg. Šibenik werd een van de levendigste culturele centra van Kroatië in de renaissance.

We lopen door de straatjes naar de Jacobuskathedraal, sinds 2000 op de UNESCO-lijst. Binnen is het niet zo goed mogelijk overzicht te krijgen, omdat hij daar in de steigers staat. Langs de oever lopen we terug naar ons hostel voor onze lunch, we kunnen inmiddels douchen en omkleden en rusten even uit. Daarna gaan we het centrum weer in, dit keer via een wirwar van straatjes met tientallen trappen; de stad is immers tegen de hellende oever gebouwd. Een pracht rustpunt is de middeleeuwse tuin van de St. Laurenskerk. We drinken er espresso en maken een sudoku-puzzeltje.

Terug in het hostel is er een fiets bij gekomen. Ik denk al meteen: “Het zal Ben toch niet zijn?” en jawel, die is wat langer in Zadar gebleven en heeft Skradin overgeslagen.

Sibenik heeft een prachtige middeleeuws centrum, met veel smalle straatjes en veel trappen. Het wegdek bestaat uit grote  gebroken witte natuurstenen. Ik denk dat ze erg glad kunnen zijn bij regen. We hebben vandaag een rustdag, wat me goed bevalt.

We eten aan het water, Het is mooi te zien hoe ontspannen het er aan toe gaat. Met een heerlijke tagliatelle met zalm en een wokgerecht vullen we onze koolhydraatbehoefte weer aan. Nog een boodschap en een koffie en nu zitten we in de binnentuin van het hostel. We zijn weer tevreden over deze dag! Ik spreek nog even met Lilian, een Kroatische, die het leuk vindt te horen wat we zoal doen én interesse heeft in onze blog.

1. ANS:
    14 april 2022
    Klinkt als vakantie! Hebben jullie goed gedaan.
  2. Joke:
    14 april 2022
    Fijn zo’n rustdag. Met 8 personen op een kamer en afwachten of je kunt douchen, dat kun je verwachten bij een hostel. Maar ik sla over.
  3. Marjolein van Unen:
    15 april 2022
    Leuk om iedere dag jullie verslag te lezen. Zo krijg je een toch een beetje een beeld van wat jullie zoal meemaken. Wat foto's erbij, videootje van de watervallen, dat maakt het helemaal af. Ik lees mijn moeder iedere dag voor, zodat ze ook een beetje op de hoogte is van wat de buurtjes allemaal meemaken. Ik wens jullie nog een voorspoedige reis verder en we blijven jullie volgen.... groet Marjolein
  4. Arthur Kemps:
    15 april 2022
    Leuk om te lezen.
    In deze regio zijn we deze zomer op vakantie geweest.
    Fiets ze!!!
  5. Eugenie en Wim Huisman:
    19 april 2022
    Dag Arthur,

Dank voor je reactie. Is er veel herkenning? Heb je nog aanbevelingen?

Hartelijke groet, ook van Eugenie,

Wim