Maandag 9 mei Jablanica – Donji Vakuf, 85 km

9 mei 2022 - Donji Vakuf, Bosnië en Herzegovina

Tegen half acht worden we wakker, maar we hádden nog wel wat willen slapen. Het ontbijt beneden laat even op zich wachten, maar dan krijg je ook wat: weer zo’n reuzeomelet! Als we vertrekken is het al zonnig, de fleezetrui kan al snel uit, het wordt vandaag rond de 25 °C.

De route voert vrij vlak langs de Neretva en het (stuw)meer van Jablanica. Na de stuwdam volgen we het riviertje stroomopwaarts. In Graćanica een eerste espresso bij een tankstation. Daarna stijgt de route wat harder, eerst naar Prozor Rama, waar we onze lunch eten op een terras. Als we die plaats net verlaten hebben, zien we wat ons nog te wachten staat: acht km a 6% waarbij de route met de haarspelden zich al tegen de helling aftekent. Het is nu, zo tussen 12 en 2, al best warm, we drinken voldoende en rijden heel rustig naar de top. De noorden wind wordt sterker, zéker in de afdaling.

Na 10 km dalen drinken we nog een koffie en cola in G. Vakuf – Uskoplje. De 18 km naar Bugojno wordt de tegenwind gecompenseerd door het dalen van de weg, dat rijdt dus heel ontspannen. We besluiten ook de 12 km naar Donji Vakuf nog te rijden; bij een groentezaak stoppen we voor twee bananen. De eigenaar geeft ze ons aan, in gebrekkig Engels informeert hij naar onze herkomst en onze reis. We mogen de bananen niet betalen!

In Donji Vakuf weten we een motel te vinden. We checken in, frissen ons op, maken een soepje en rusten wat uit. Daarna lopen we de plaats in, pinnen, doen boodschappen en eten pizza. Nu zitten we beneden in ons motel voor dit verhaal met en laatste espresso erbij. Omdat de eigenaar moslim is, heeft hij alleen alcoholvrij bier: Bavaria uit Lieshout! Het was weer een mooie en goede fietsdag!

Tot twee uur was het toch meer klimmen dan ik gehoopt had, maar uiteindelijk ging het prima. We hadden heerlijk weer en het was een mooie route. Alles is nu uitbundig groen. Vanmiddag kwamen we in een andere omgeving, minder hoge bergen, weer wat meer landbouw, een vriendelijk gebied. Het verkeer vandaag viel erg mee, het was veel rustiger dan gisteren. Al met al een prima dag.