Dinsdag 10 mei Donji Vakuf - Kljuc, 97 km

10 mei 2022 - Ključ, Bosnië en Herzegovina

Na een goede nacht hebben we bij het ontbijt weer eens de keuze, dus dit keer gewoon brood met kaas en zoetigheid. Rond 8:45 u lopen we met onze fietsen over de markt die naast ons motel gehouden wordt. De kramen worden nog in gereedheid gebracht. Het is zonnig, maar met 12 °C nog wat fris. De 32 km naar Jajce volgen we de Vrbas stroomafwaarts. Meestal rijden we in de schaduw van de heuvel naast ons; na een bocht kunnen we dan weer van de zon genieten. Het rijdt zo gemakkelijk dat we onderweg niet stoppen. De waterval in Jajce werkt als eerste stop, direct gevolgd door een espresso als we de oude stadspoort zijn doorgereden.

We rijden naar het westen het stadje uit. Een hele tijd langs een stuwmeer, daarna volgen we de Dumezlije stroomopwaarts. Niet te steil, het is zonnig, we gaan rustig verder. Omdat er onderweg geen cafeetjes en zelfs geen bushaltes met een bankje zijn, lunchen we bij een autobandendepot op een paar banden! Een paar km verder passeren we de pas en dalen naar Mrkonjic Grad, de geplande bestemming vandaag.

Het is 13:00 u, waarom zouden we nu stoppen? Een volgende stad, Kljuc, ligt 37 km verder, het regent inmiddels een beetje, is het wel wijs om door te gaan? Zijn er nog overnachtingsmogelijkheden onderweg? Jack ’s aan, we gaan verder. Na een paar km een espresso, waarna het weer droog is! De volgende 20 km klimt het een beetje, na een tunnel kunnen we weer dalen. We kopen nog ergens bananen en een tulband-cake. De laatste 18 km dalen we in een roes naar Kljuc. Vlak daarvoor nog maar een espresso en wat koek.

In Kljuc moeten we even zoeken naar ons overnachtingsadres: een restaurant dat ook kamers verhuurt. De kamer is oké, helaas kan ik de Giro niet op de tv toveren. Als we naar de Stari Grad, de oude stad, bovenop de heuvel willen rijden, valt er een harde bui. Even later rijden en lopen we over een extreem steil weggetje omhoog. Een paar honderd meter verder en hoger liggen de resten van een oud kasteel, waar je ook een prachtig uitzicht hebt op de omgeving! We lopen en fietsen weer naar het centrum, doen nog even wat boodschappen en hebben zojuist heerlijk gegeten in een restaurant in de buurt. We zijn weer heel tevreden over deze dag!

Ik ben blij dat we toch doorgegaan zijn om 13.00 uur. We hebben vandaag een flinke afstand gefietst, maar het ging heel goed. De route was weer mooi. Alles bij elkaar weer een prima fietsdag.

1. Oene Rozendal:
    10 mei 2022
    Tjonge. Forse afstand vandaag. Jullie schudden het zo uit jullie benen.

Nog eventjes en jullie zijn weer in Triest.

Geniet nog van jullie bijzondere fietsreis.

Groet Oene