Dinsdag 5 april 2022 Breda – Wenen per trein

5 april 2022 - Wenen, Oostenrijk

14:30 u: We verlaten zojuist het Rijndal en volgen de Main stroomopwaarts naar Frankfurt. Vandaar af wordt het drukker in de ICE. Het stuk Rijn na Keulen, Bonn en Koblenz was idyllisch. Maar het publiek wil op deze frisse dag nog niet toestromen. Bij Rüdesheim liggen de grote Rijnvaartboten nog aan de kade.

Vanochtend zijn we al om 5:00 u opgestaan, maken ons brood voor een lange reisdag en rijden om 6:00 u  in het donker door de regen naar het station. De regenbroek kon dus al snel aan! We zijn zó vroeg om speling te hebben bij de toegangspoortjes. Gedrukte QR-codes geven wel eens vertraging. Nu gaat het zó vlug dat we al een trein eerder hebben naar Arnhem dan gepland: om 6:20 u vertrekken we, het is heel rustig, we worden niet gecontroleerd, dus een discussie over de fiets in de trein tijdens de spits kan achterwege blijven, terwijl we ons op dat punt zo goed hadden gedocumenteerd. In Arnhem zit er nog een foutje in ons reisschema in ons voordeel, waardoor we een uur eerder dan voorzien de regionale trein naar Oberhausen nemen. Als toeschouwers beleven we de forensen die zo vroeg onderweg zijn. Als we om 9:33 u hier de trein naar Keulen nemen is de spits wel voorbij.

Bij station (Kölner) Messe moeten we wel 20 minuten wachten voor de brug over de Rijn vlak voor het Hauptbahnhof. Vanwege filevorming van reizigers worden de treinen maar gedoseerd tot het station toegelaten. Gelukkig hebben we alle tijd. Tegen elven zijn we er: tijd voor koffie en een kop soep, als begin van onze lunch. Om 11:35 u of 11:53  u zou hier de ICE aankomen waarvoor we zit- en fietsplaatsen gereserveerd hebben. Ik noem 11:35 en 11:53 u, omdat de verschillende borden elkaar tegenspreken. De trein blijkt nog vertraging te hebben; iets na twaalven kunnen we onze fietsen in het fietsrek wurmen. Voorlopig plaats genoeg, tijd voor de rest van de lunch en een dutje.

Als er in Frankfurt fietsen bijkomen, vraagt dat wat assistentie. Daarna leg ik deel 1 van dag 1 even vast. We zijn op weg!

Ik heb afgelopen nacht redelijk geslapen en was vanochtend beter uitgeslapen dan ik verwacht had. De treinreis tot Keulen viel erg mee en het was fijn om tijd te hebben voor koffie en soep. Ik wissel lezen af met een sudoku en een dutje en dan kom ik de dag wel door. Ik heb me van tevoren, zoals wel vaker, drukker gemaakt dan nodig was.

Hoewel de ICE een hogesnelheidstrein is, is daarvan weinig te merken. Op bochtige trajecten langs rivieren lijkt het meer op een boemeltje. Ook al gaat het na Passau wat sneller (230 km/u), de vertraging lijkt alleen maar toe te nemen: In Wenen zijn we pas om 21:35 u, 50 minuten te laat. We kijken even waar we morgen moeten vertrekken en lopen het stukje naar het AO-hostel. Het is droog, maar het waait hard!

Vóór ons komt een grote groep aan, toch zijn we snel op onze kamer. We lopen nog even de buurt in, voor een wrap als hartige afsluiting. Met een koffie en een thee hebben we deze lange treinreis goed afgesloten. Morgen verder naar Triëst!

P.S. De lezer met geografisch overzicht zal opmerken, waar wij gaandeweg ook achter zijn gekomen: “Het is wel een omweg om via Wenen naar Triëst te reizen.” Ik weet eigenlijk niet waarom we geen alternatieven bekeken hebben!

Ondanks de behoorlijk lange reis ben ik toch niet helemaal afgebrand en zeker na een lekkere douche voel ik me best goed. Nu maar hopen dat we goed kunnen slapen, want we moeten morgen weer op tijd op.

1. Jan:
    5 april 2022
    Hallo Wim en Eugenie, leuk om jullie reisverhaal weer te volgen. Veel fietsplezier en goed weer. Blijft gezond!
  2. Arthur Kemps:
    5 april 2022
    Goede reis! Have fun
  3. Tien:
    Hoi Eugenie en Wim ,
    Het Avontuur is begonnen !! Goede Reis , Veel Plezier !!
  4. ANS:
    6 april 2022
    Fijn dat dag 1 zo goed is gegaan.
    Tot morgen 😘😘
  5. Bart Mijnster:
    6 april 2022
    Eugenie en Wim, heeeeeel veel plezier op jullie avontuur.
    Bart
  6. Joke:
    6 april 2022
    Hallo dappere fietsers , lekker geslapen in de trein Eugenie ,of deed je alsof voor de foto.
    Goeie reis , met voor jullie beter weer.
  7. Oene Rozendal:
    Lange dag zeg.

Maar goed dat jullie dutjes specialist zijn.

Goede reis op weg naar de Balkan.

Groet,

Oene
  8. Eugenie:
    Ik sliep echt!
  9. Hermee en Antoinette:
    6 april 2022
    Leuk om jullie verslagen weer te kunnen volgen.
    Wij wensen jullie veel reisplezier met mooi weer.

groetjes, Hermee en Antoinette.
  10. Frans:
    6 april 2022
    Ik ga ook weer meelezen. Erika en ik willen dit jaar ook nog eens naar Wenen, dus jullie voorbeeld kunnen we mooi navolgen. Goede reis verder!
  11. Dicky:
    Beste Wim en Eugenie,
    Ik wens jullie een mooie reis. Ik lees jullie avonturen en beschrijvingen van de vele mooie dingen graag. Reis ik weer een beetje mee.
  12. Eugenie en Wim Huisman:
    19 april 2022
    Dag Dicky,

Dank voor je reacties. Ik ben ook benieuwd hoe het inmiddels met je mobiliteit gaat en hoor graag van je. Wellicht is het beter via [email protected]

Hartelijke groet, ook van Eugenie,

Wim Huisman
  13. Beppie:
    Eugenie en Wim.
    Wat leuk dat jullie opnieuw aan een fietstocht beginnen.
    We wensen jullie een goede reis.
    Ik verheug me op jullie reisverslag
    Groetjes Beppie en Leon