Dinsdag 26 april Tirana

26 april 2022 - Tirana, Albanië

We slapen zo goed dat we pas na achten wakker worden, beneden ontbijten we in de tuin. Een Nederlandse vrouw, Eline, die hier een tijdje als vrijwilliger is, helpt ons. Daarna gaan we naar het Skanderbergplein, waar we even mensen kijken en om 10:00 aansluiten bij de stadsrondleiding. In twee uur informeert Eri ons over de Albanese geschiedenis en laat ons de belangrijkste plaatsen zien. Van kerk, kathedraal en moskee tot als kerstpakket gedecoreerde regeringsgebouwen, musea, het huis van Enver Hoxha, meer dan 40 jaar dictator, en de piramide opgericht tot zijn herinnering.

Om 12:00 u zijn we wat moe, even een koffie, we lunchen in het hostel en rusten wat uit voor we weer naar het plein teruglopen voor een bezoek aan het house of leaves, een museum over de Sigurimi, de geheime dienst in de Hoxha-periode, die zorgde voor totale control op de bevolking. De getuigenissen zijn heel indringend.

Als we geld willen pinnen blijkt de automaat leeg, in de bank zegt men om maar een kwartiertje later terug te komen. We drinken een koffie in de buurt en raken in gesprek met een Albanees die in Stuttgart woont maar hier in Tirana een winkel heeft. Als we teruglopen over de Grand Bazar komen we een stel uit Gilze tegen, die net geland waren. We tippen ze ‘Oda’ en wensen ze een prettig verblijf.

Vanuit het hostel brengt men ons naar een restaurantje in de straat met lokaal eten. Met een kaart van alleen twee maaltijdsoepen, bestellen we ze beide. Heerlijk! Teruglopend zien we het stel uit Gilze, we schuiven aan voor een koffie, wisselen ervaringen uit en blijken zelfs gemeenschappelijke kennissen te hebben. Terug in het hostel maak ik na drie weken de fietsen maar ‘ns schoon, vooral om te controleren of de spaken nog in orde zijn en er geen schroef is los getrild. Met gestelde remmen en een gesmeerde ketting kunnen we morgen weer van start.

Het was een heel ontspannen dag vandaag. De rondleiding was interessant. Het grote plein staat een beetje bol en Eri vertelde dat dat met opzet zo gemaakt is. In een aantal stenen zit een gleuf en in de zomer, als het heel warm is laat men daar water door stromen, zodat het plein afgekoeld wordt, heel ingenieus.

De sfeer in Tirana is heel prettig. We voelen ons hier goed thuis. Hier in het centrum is alles ruim opgezet; veel groen, ruime wandelboulevards, een groot voetgangersdomein, brede trottoirs. Tirana is wel een vrij nieuwe stad. Er wordt erg veel gebouwd, vooral erg hoge flatgebouwen, ook hier in het centrum. Ik vind het wel heel vreemd dat meteen achter een moskee of andere kerk een heel hoog flatgebouw komt te staan. Het is blijkbaar belangrijk dat alles groot en hoog is. Zo is de kathedraal een erg groot gebouw en een moskee in aanbouw (door Turkije betaald) een vreselijk groot gebouw.

Wij zitten in een echte volksbuurt en dat is heel gezellig. Ook hier wordt je vaak begroet. Alles bij elkaar heb ik beslist genoten van dit bezoek aan Tirana. Nu morgen de stad weer uit te zien komen.

1. ANS:
    27 april 2022
    Klinkt goed!! Cultuursnuiven, uitrusten en fietsen weer tiptop in orde voor nieuw avontuur.
    Tot morgen 😘
  2. Anita Baart:
    27 april 2022
    Heerlijk zo'n dag, écht genieten!
  3. Truus Roelofs:
    27 april 2022
    Wim, jou “beeldende” manier van vertellen is prachtig en maakt, dat wijons af en toe voelen, alsof we er zelf bij zijn en b.v. aanschuiven bij de barbecue of zoeken naar jouw camera.
    We wensen jullie de komende ritten, veel zon en de wind in de rug.