Zondag 6 aug., Kinsale - Cork, 27 km

6 augustus 2023 - Cork, Ierland

Gastvrouw Orla zorgt om 8:30 u voor een goed ontbijt, ik kies de light-variant van het Irish breakfast. Een klein uurtje later rijden we door een rustig Kinsale richting haven waar we weer verder gaan op de R600. Het is zonnig, nog wat fris door de minder harde noordenwind, het zal vandaag een paar keer dreigen te regenen, maar het wordt écht een mooie dag. We klimmen een schiereiland over, dalen weer af naar zeeniveau en stijgen dan het binnenland in. In Riverstick lijkt het te gaan regenen, dus kiezen we al na elf km voor een koffiestop.

Door de hoge hagen en de bomen, zien we niet zo veel van het golvende landschap. Wat later passeren we het vliegveld van Cork; de R600 wordt nu N27 en vierbaans. We mogen hier rijden en op zondagochtend op de busstrook is dat ook haalbaar. We zoeven Cork in, passeren het oude centrum op het eiland in de River Lee, iets noordelijker ligt de Brú Bar & Hostel. We kunnen pas om 14:00 u inchecken, de fietsen en bagage kunnen we al wel stallen.

Een koffie, een puzzeltje en daarna wandelen we het centrum in. De Oliver Plunkettstreet voert ons over het eiland, levendige straatjes, mensen die genieten van de zon. Aan de rand van het Bishop Lucey Park komt een bont gezelschap bijeen, veelal in regenboogkleuren, vermoedelijk voor een Pride-bijeenkomst. We eten op een bankje in het park onze lunch en laten Cork op ons inwerken. Via opnieuw een Rory Gallaghermonument lopen we weer richting hostel.

De Crawford Art Gallery blijkt open als we passeren. We bekijken twee tijdelijke tentoonstellingen en een tentoonstelling over de geschiedenis van het gebouw. In het hostel hoop ik het wereldkampioenschap wielrennen op tv te kunnen volgen, helaas krijg ik de tv niet aan de praat. Via telefoon lukt overigens wel, proficiat Mathieu! Later gaan we heerlijk eten bij een Japans restaurant in de buurt. Nu is het nog afwachten of het optreden hier in de bar ons bevalt.

Het fietsen ging goed, geen moeilijke klimmen en niet veel last van de wind en wel een zonnetje. De eerste indruk van Cork is leuk, het feit dat de zon schijnt helpt ook. De Crawford Art Gallery was ook leuk. Morgen gaan we Cork wel uitvoeriger bekijken.

1. Jolanda:
    6 augustus 2023
    Nou hier is het alleen maar regenen
  2. ANS:
    6 augustus 2023
    Klinkt goed hoor, fijn dat t beter weer is - blijft jammer van de uitzichtbelemmerende hagen.
    Morgen een leuke dag!!
  3. Oene Rozendal:
    7 augustus 2023
    Geniet van het bezoek aan Cork.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Cork.
  4. Anita Baart:
    7 augustus 2023
    Heerlijk zo'n dag, lekker genieten☀️