Zaterdag 5 aug., Skibbereen - Kinsale, 69 km

5 augustus 2023 - Kinsale, Ierland

Soms worden we wakker door geluiden van krakend hout of de harde wind die buiten raast. We kunnen pas om 8:30 u ontbijten; dat blijkt een reden te hebben: Gastvrouw Mona is al zeker een uur bezig geweest om artistieke hoogtepunten te serveren: de schijf meloen, gegarneerd met vruchtensaus én viooltje, dat geldt verder voor het hele Irish breakfast van ons en het Duitse stel. Ze biedt zelf aan foto’s van ons te maken aan het ontbijt. Ik maak nog een verhaal en tekeningetje op verzoek in het gastenboek. Om 9:15 u vertrekken we.

Het is zonnig, nauwelijks bewolking, wel een noordenwind kracht 5, die regelmatig schuin van achter blaast. We volgen de N71, drinken na 20 km koffie in Ross Carbery, jawel bij een tankstation. De lucht betrekt, regen dreigt, bij Clonakilty gaat het écht regenen, we schuilen met een boterham kaas bij een volgend tankstation. We rijden door een golvend landschap, moeten wel klimmen als we op de R600 vanaf de kust een landtong over rijden. Mij valt voor het eerst op dat hier sprake is van landbouw: onafzienbare bietenvelden. We zien ook de eerste palmen. In Timoleage bezoeken we de ruïne van een Franciscaner klooster uit de 13e eeuw. Wat opvalt is dat niet alleen om het klooster heen een begraafplaats is, maar dat in élke ruimte graven zijn, vaak nog recente (uit de 21e eeuw). Als ik op zo’n begraafplaats loop met soms eeuwenoude graven, zie ik het schrille contrast met de huidige Nederlandse grafpraktijk, waar begraven een ‘industrie’ geworden is met een ligtijd van vijf, tien of twintig jaar.

We rijden daarna langs een zee-inham, moeten nog één schiereiland over via een stroperige klim, nog even dreigt er regen, droog bereiken we Kinsale, ons einddoel van vandaag, kort voor 16:00 u. De Cloisters B&B verwacht ons al. Gerund door twee vriendelijke dames: Orla en Aileen. Douchen, een koffie en een dutje.

We lopen door het stadje, met een oorsprong in de 12e eeuw. Of het nu door het weekend van Bank Holiday komt, er zijn veel toeristen. Getuige de vele B&B’s , de kleurige winkeltjes en de levendige jachthaven is het stadje er ook op ingesteld. We gaan heerlijk eten bij een Indiaas restaurant en verkennen het stadje verder. Veel mensen genieten op de terrassen van een avond in de zon! Het was ook voor ons weer een mooie dag.

We begonnen vanochtend met zon en een blauwe lucht, dat is nog niet veel voorgekomen deze vakantie. We hadden gelukkig de wind mee of schuin van achteren, soms moest je wel goed opletten met windstoten. Behalve weilanden en bietenvelden waren er ook graanvelden, die zijn ook in de wind heel mooi vind ik.

Kinsale is wel erg toeristisch, maar voor één avond is dat niet erg. Morgen hebben we een korte fietsdag naar Cork. Het lijkt weer goed weer te worden, fijn!

1. Anita Baart:
    5 augustus 2023
    Wat een mooie ruïne en schitterend ontbijt. En eindelijk het weer en de wind mee 👍
  2. Thea:
    6 augustus 2023
    Het genieten van jullie reisverhalen en prachtige foto's kent geen einde....

...