Vrijdag 18 aug., Belfast (hotel – ferry, boot naar Cairnryan), fietsen naar Stranraer, 22 km

18 augustus 2023 - Stranraer, Verenigd Koninkrijk

Om 7:30 u weer op na een rustige nacht, de geluiden van Belfast dringen niet door. Beneden staat een redelijk ontbijt. Een uurtje later rijden we door de stad noordwaarts naar de Stena-terminal. Het is vandaag heel fris (ca. 16°C) en het gaat nét niet regenen. Tegen negenen staan we bij Stena aan de balie. In eerste instantie is er géén plaats op de ferry van 11:30 u, ik vraag om bij annuleringen mij te informeren, ineens blijken er vijf plaatsen beschikbaar. We boeken, doden de tijd met een puzzeltje en vanaf 10:00 u loopt het vol, douanecontrole, weer wachten en uiteindelijk mogen we hier zélf weer de boot oprijden. Na een winderige overtocht (w.kr. 5 zuidoost), de boot ligt overigens stabiel, zijn we rond 14:30 u in Cairnryan, de haven aan de westkust van Schotland.

We fietsen nog tien km tegen de wind in naar Stranraer, van waar we morgenochtend de trein nar Newcastle willen nemen. We rijden eerst door naar het station, aan de kade. Eigenlijk is het loket tot 16:00 u gesloten. Toch komt er iemand naar ons toe. Ze kan ons informeren over de trein van 7:00 u. De lokettiste is er niet; ze is naar een bruiloft en het loket zit op slot, dus morgen kopen we kaartjes tot Glasgow in de trein. Wél snel het vervolg reserveren, er zijn nog drie fietsplekken!

De B&B die we hier een paar dagen geleden belden, zit vol, maar nu hebben we een kamer in hun huis achter in de tuin. Ook oké. We reserveren het traject Glasgow – Newcastle upon Tyne, doen nog een boodschap en om 19:15 u kunnen we in een restaurant wat verderop terecht. Een beetje rommelige dag, maar stap voor stap komen we verder.

Het was fijn dat het tijdens het fietsen droog was en met de wind ging het wel. Het voelde een beetje vreemd om geen fietsdag te hebben, maar op weg naar huis te zijn, maar we hebben ook veel zin om weer thuis te zijn. Zo’n terugreis is altijd een beetje een gedoe om alles goed geregeld te krijgen.

Onderweg hadden we weer de ervaring dat mensen je vaak willen helpen. Zowel  de verkoper van de kaartjes, alsook het personeel van de ferry, om aan te geven waar we met de fiets moesten zijn en later de dame bij het treinstation.

1. Jolanda:
    18 augustus 2023
    De tijd gaat snel nu alweer op de terug reis
  2. ANS:
    De meeste mensen deugen!! Toch 😄
    Gelukkig maar, is wel zo fijn.
    Als jullie weer thuis zijn is het zomer ☀️☀️ en best warm. Zal wel wennen zijn.
    Leuk jullie weer te zien
    Goeie reis verder!
  3. Anita Baart:
    18 augustus 2023
    Ik vind jullie echt wel avonturiers!
  4. Ine:
    18 augustus 2023
    Toch nog even genieten van het onderweg zijn, het reizen.
  5. Joke:
    19 augustus 2023
    Een goede terugreis.
  6. Tien:
    20 augustus 2023
    Welkom Thuis !
    Dank jullie wel , dat we mee mochten met jullie Fietsavontuur en voor de verhalen over Ierland !!
    Groeten , Tot Ziens !
  7. Thea:
    20 augustus 2023
    Goede terugreis na fantastische tijd,welkom terug in Breda