Zondag 30 juli, Limerick – Listowel, 71 km

30 juli 2023 - Listowel, Ierland

We hebben de wekker weer vroeger gezet, omdat de windkracht de eerste uren zwak zou zijn en later toeneemt naar 4 of 5, er werd vooral regen voorspeld. Als we buitenkomen gaat het miezeren. Via de heel rustige R526 gaan we de stad uit. Na Adare volgen we de N21. Aan onze kant heel rustig, maar aan de overkant komt ons een constante stroom auto’s tegemoet, bijna in file, met één overeenkomst, er steken vlaggen uit de ramen. Ook bij de huizen waar we langs rijden wordt gevlagd. Eigenlijk komen we er in Listowel pas achter dat vandaag de finale Irish Football plaatsvindt: Kerry tegen Dublin.

In Adare informeer ik even bij een buschauffeur of we eventueel met fiets en al met de bus mee mogen. Onze route wordt door een andere maatschappij verzorgd. De dienstregeling geeft aan dat we ook nog twee dorpen later kunnen besluiten, we wachten af wat het weer gaat doen. In Rathkeale hebben we weer zo’n twijfelmoment, wachten we nog een half uur op de bus of fietsen we door? We fietsen toch maar verder over de R523, ook omdat de wind nog steeds meevalt en het af en toe droog is.

Na Ardagh klimmen we een heuvel over, op de top ligt Carrigkerry, waar we tegen twaalven onze eerste koffie scoren in opnieuw een tankstation. Met stukken gebakken kip op onze broodjes, maken we er meteen de lunch van. Het afdalen compenseert de inmiddels sterkere tegenwind. In Athea schuilen we even voor een bui, met een beker warme chocolademelk. De laatste 14 km tot Listowel gaan wat op en af, de hele route, de wind en de regen vallen ons mee. Rond tweeën rijden we het plaatsje in, we zijn net de grens met het graafschap Kerry  gepasseerd.

Heel Listowel lijkt wel fan van football club Kerry, we zien veel mensen in de geelgroene Kerry-shirts, vlaggen in de etalages. In een hotel in de hoofdstraat gaan we soep eten, we hebben namelijk een planningsprobleempje: bij het reserveren gisteren had ik 17:00 u als aankomsttijd aangegeven, we zijn nu ruim twee uur eerder. Het lukt contact te krijgen, en een kwartiertje later kunnen we op onze kamer boven een delicatessenzaak terecht.

We douchen, we kunnen én de tijdrit van de dames in de Tour én de match bekijken, doen nog een dutje en gaan in de buurt pizza eten. De Kerry-fans zijn teleurgesteld, Kerry heeft nét verloren.

Ondanks de regen en later de wind, ben ik toch tevreden over vandaag, het fietsen ging best goed. De hoge heggen die er vaak langs de weg staan geven wat beschutting. Het laatste deel van de route was weer heel mooi met soms wijde vergezichten. Wat ik wel storend vind is dat er overal, zelfs op de meest afgelegen plaatsen troep langs de weg ligt.

Omdat we te vroeg in Listowel waren, hebben we hier even rondgelopen. Het is een aardig plaatsje met een mooie kerk en een ruïne van een kasteel.

1. Jolanda:
    30 juli 2023
    Mooi
  2. Anita Baart:
    30 juli 2023
    Beloond met toch een mooie fietsdag, omdat jullie niet voor de bus kozen. 🍀
  3. Gerry:
    31 juli 2023
    Het weer is helaas vaak....... Maar de omgeving maakt, denk ik, alles goed.
  4. Lisette Jansen:
    31 juli 2023
    Jullie kunnen terugkijken op weer een mooie fietsdag ondanks de voorspellingen en de twijfels. Kanjers zijn jullie 👍
  5. Joke:
    31 juli 2023
    Hier regent het ook al een paar dagen.
    Jullie weten niet wat je overkomt, als het droog is. ☔️☔️ .
  6. Oene Rozendal:
    31 juli 2023
    Het wordt al heel gewoon.

70 km in miezerregen heuveltje op heuveltje af. En dat voor twee 70 jarigen.

Wat een doorzetters .

Succes met het vervolg.
  7. ANS:
    31 juli 2023
    Fijn dat het zo goed ging. Mooie afstand gefietst.
    Hier is het echt ff heel slecht: de hele dag regen.
    Wij gaan volgende week een paar dagen weg (ook fietsen) dus hoop op droog weer.
  8. Dicky:
    31 juli 2023
    een troost voor jullie: het regent hier ook veel.