Maandag 31 juli, Listowel - Castlegregory, 56 km

31 juli 2023 - Castlegregory, Ierland

We hebben een prima nacht in deze stille comfortabele kamer en maken zelf ons ontbijt. Kort na achten bellen we beneden bij de winkel, het winkelierspaar is zelfs op een maandag dat de winkel gesloten is, al actief. Op een enkel druppeltje na blijft het de hele ochtend droog. Er staat zuidwesten-tegenwind, die vanochtend nog wel meevalt. We kiezen voor de rustige R557. In Abbeydorney volgt een stop voor cappuccino en chocomel tegen elven zijn we in Tralee, een streekcentrum. Hier wél espresso.

We bezoeken het Kerry County museum, een museum over de geschiedenis van Tralee en omgeving én over de Rose of Tralee, een traditie van lokale missverkiezingen, ze moesten niet alleen mooi zijn maar ook voldoen aan de deugden die in het liedje “Rose of Tralee” bezongen worden.

De geschiedenis gaat terug tot de prehistorie, bronstijd en vanaf 500 v Chr, de komst van de Kelten, veel later de komst van de Normandiërs (1170) en het begin van de Engelse overheersing. Ik zie hier parallellen tussen de geschiedenis van de Ieren tijdens meerdere eeuwen, de Baltische staten in de 20e eeuw en de door Israël bezette Westbank na de jaren 60: verwerven van de grond, verdrijving of gedwongen assimilatie van de oorspronkelijke bevolking. In dat licht ging het in Noord-Ierland m.i. niet zozeer om een godsdienstoorlog, zoals het in het nieuws benoemd werd, maar een conflict tussen de aan Engeland loyale nazaten van de Engelse kolonisator, die toevallig protestant waren, en de nazaten van de oorspronkelijke katholieke bewoners.

De stad Tralee speelt een rol in de Ierse opstand van 1916. Tijdens de eerste wereldoorlog heeft een Duitse U-boot geprobeerd hier de opstandelingen van wapens te voorzien. De meeste opstandelingen zijn ter door veroordeeld.

We lunchen op het centrale plein en reserveren een B&B voor straks. Via de N86 gaan we de stad uit over de rivier de Lee, maken nog een foto van een witte molen. De tegenwind is nu sterker, maar zo af en toe breekt de zon door. We rijden nu langs de noordoever van het schiereiland Dingle. In het centrum daarvan ligt het massief van de Slieve Mish Mountains met 600 – 850 meter hoge toppen wat uitmondt in een ‘n paar km brede vlakke kuststrook.

Kort voor we Castlegregory binnenrijden, gaat het even fel regenen. In de B&B ontvangt de gastvrouw ons hartelijk, we zitten al snel aan de thee, ze vindt dat we wel een versterking kunnen gebruiken. Valt wel mee, we hebben weer een prima dag gehad! Na ‘n douche en een dutje rijden we even naar het strand, doen wat inkopen en gaan eten.

Het was vandaag een goede fietsdag, de wind viel mee voor mij, mede doordat Wim altijd een goede windvanger is. Het was ook een mooie route met niet te drukke wegen.

Tralee is een aardige plaats en ook hier vielen mij de kleurige huizen op en de vrolijke logo’s van bars en winkels. Overal in Ierland zijn leuke kleine winkels en pubs. Je ziet ook veel minder vestigingen van grote ketens.

Het Kerry County museum was heel interessant en de benedenverdieping bestond uit een nagemaakte middeleeuwse stad, mooi en een beetje eftelingachtig.

Morgen lijkt het weer een droge dag te worden, dat zou heel fijn zijn, want we beginnen met een pittige klim.

1. Ine:
    31 juli 2023
    Ik kijk elke dag weer uit naar jullie verslag. Bedankt
  2. Joke:
    1 augustus 2023
    Een droge dag , daar zullen jullie blij mee zijn.
    Hier is het ook regen ☔️ en dat schijnt nog wel even aan te houden.
    Eugenie blijf achter je windvangen rijden.
  3. Anita Baart:
    1 augustus 2023
    Was weer een mooi verslag, bedankt!
  4. Marie Therèse:
    1 augustus 2023
    Was weer even een tijd niet aanwezig. Moet de andere verhalen nog lezen. Maar hier dus ook veel tegen