Dinsdag 1 aug., Castlegregory - Dingle, 37 km

1 augustus 2023 - Dingle, Ierland

Opnieuw een goede, heel rustige nacht. Na het ontbijt blijven we nog een tijdje praten met Mary, onze gastvrouw, van onze leeftijd, maar in de zomermaanden nog steeds druk met de B&B. Ze heeft vier volwassen kinderen en kan tegelijkertijd wel vijf paren gasten ontvangen. Ze geeft ook een beeld van de spanningen in het verleden in Ierland tussen Ieren en Britten.

Tegen negenen rijden we weg. De R560 loopt nog een tijd parallel aan de kust naar het westen. Dan buigt die af, naar het zuidwesten, het binnenland in. Eerst flauw stijgend, maar als de Connor-pas in de verte zichtbaar wordt, volgen nog vijf km van 7 – 7,7 %. Toch kun je dat een ‘loper’ noemen. Het blijft goed fietsbaar. En, gelukkig is het droog! Het laatste deel van de klim is de weg éénbaans, met af en toe een passeerstrook. De afdaling gaat over een bredere tweebaansweg. Heel voorzichtig dalen we want de tegenwind maakt de fiets wat onstabiel.

Al voor twaalven zijn we in Dingle. Eerst kan ik ons hostel niet vinden, omdat het geen enkele aanduiding heeft. Ik bel met de beheerder, die belooft in een halfuurtje ter plekke te zijn. Tussendoor nog ‘even’ naar de Lidl. Als we terugkomen zit hij al te wachten. We krijgen een prima kamer, lunchen op het terras en laten onze tassen achter, want vanmiddag willen we nog een rondrit van een 40 km over het deel van het schiereiland ten westen van de plaats Dingle maken. We zijn amper vijf km onderweg als het weer gaat regenen. We besluiten maar om te draaien, als we terug bij de haven zijn, schuilen we op een overdekt terras met een koffie.

Bij mooi weer moet dit een heel drukke toeristenplaats zijn. Terug in het hostel, douchen we en doen weer een dutje. Bij de Tourist Information heeft men een overzicht van muziek optredens van vanavond. We eten bijtijds, om half zeven is er een traditionalsessie in café Foxy John’s. Een wonderlijke bar. Als je binnenkomt staat aan de linkerkant de bar, de rechterkant is een winkel in technische benodigdheden à la Jaak van Wijck (voor de Bredanaars onder ons). We blijven een tijd luisteren, hebben nog wat contact met mensen uit New York en zijn nu weer terug in het hostel. Jammer van de regen vanmiddag, maar verder weer een prima dag.

We hebben vanochtend fijn gefietst. De pas op is wel werken, maar het was goed te doen. Het is altijd leuk als je km’s van tevoren ziet waar de pas is. Ik was heel blij dat het toen goed weer was, want dan is zo’n tocht echt leuk. Het was een mooie route. Het gedeelte waar de weg éénbaans was vond ik wel een beetje spannend, want je weet nooit of de auto’s je voldoende ruimte geven.

Jammer dat we vanwege het weer de tocht op het schiereiland af moesten breken, maar we hebben daarna een lekkere rustige middag gehad en dat is ook prettig. Dingle is wel een aardige plaats met een redelijk grote haven. Er worden hier rondvaartochten gegeven om dolfijnen te bekijken, maar dat is niets voor mij en zeker niet met zulk slecht weer.

Het muziekoptreden vanavond was weer leuk. Deze keer waren er twee doedelzakken bij en een concertina, een gitaar en een dwarsfluit. Het is ook leuk om ondertussen naar het publiek te kijken. Dat loopt in en uit, kwebbelt lekker door of staat mee te bewegen, terwijl er heel wat bier gedronken wordt.

1. Anita Baart:
    1 augustus 2023
    Ik dacht dit keer, 37 km dat zou ik ook kunnen. Totdat ik die helling met 7% zag 😳.
  2. Eugenie:
    1 augustus 2023
    Gewoon een keer proberen! Wim zegt: "het zijn 100 viaducten achter elkaar".
  3. Tine:
    1 augustus 2023
    Wat heerlijk elke avond jullie verslag te lezen!
    Jammer dat het weer niet echt goed meewerkt!
    Nog veel plezier.
  4. Joke:
    2 augustus 2023
    Ook hier blijft het regenen.
    Maar wij zitten 🪑 niet op de fiets.
    Opgeven is geen optie voor jullie.
    Blijven hopen op droog weer. 🌂🍕🌻
  5. Rini van der Ven:
    2 augustus 2023
    Mooie foto's Wim& Eugenie, jammer inderdaad dat je vanwege de regen een middagtocht moet afbreken (ik heb wel de indruk dat er bij jullie minder regen is gevallen dan hier in Breda)
  6. Lisette Jansen:
    2 augustus 2023
    Leuk verslag weer! Leuk ook om met mensen in contact te komen onderweg en van die mensen zelf te horen over hun ervaringen van wonen in Ierland.
    Fijne fietstochten!
  7. Alda Joosen:
    2 augustus 2023
    Weer een paar leuke verhalen gelezen van jullie. Leuk dat jullie ook zoveel contacten onderweg hebben. Nog veel fietsplezier.