Zaterdag 29 juli, Limerick

29 juli 2023 - Limerick, Ierland

We hadden vanochtend wel willen uitslapen, ons ritme zorgt dat we om 7:30 u wakker worden. Toch nemen we alle tijd op deze dag. We gaan Limerick verkennen. Het is nog rustig, bijna altijd droog, we rijden naar de Milk Market, oorspronkelijk een gebouw met een vierkante binnenplaats, waar men nu een tent geplaatst heeft op één paal, om de binnenplaats droog te houden. Groenten, fruit, vlees en vis en véél snoep- en koffietentjes. Gezellig om het gebeuren een tijdje te observeren.

We kruisen de Abbey-rivier die iets verder in de brede Shannon-rivier uitmondt. Ten noorden daarvan ligt de St. Mary’s Kathedraal, uit de 12e eeuw die een rijke historie kent. De sobere bouw en aankleding zijn indrukwekkend. Nog wat noordelijker ligt King John’s Castle, wat wel symbool staat voor de eeuwenlange onderwerping van de Ieren door de Engelsen. Rond de middag zijn we verzadigd door alle informatie die aangeboden wordt. In het restaurant van het Hunt-museum nemen we een kop soep en Eugenie gaat nog een tijdje het museum bekijken.

Ierland en Limerick kenden een grote bloeitijd in de vroege middeleeuwen, met een goed ontwikkeld wetssysteem, het Brehons recht. Vanaf 1169 komen de Normandiërs in Limmerick, bouwden kerk en slot, plaatsten de Engelse Jan I als heerser. De reformatie en de Anglicaanse kerk versterkten de spanningen tussen de Engelsen en de katholieke Ieren. Dit leidde in de 17e eeuw tot verschillende opstanden van de Ieren en belegeringen van het kasteel. Zelfs de Nederlandse Willem III heeft hier een rol gespeeld.

Op weg naar het hostel, doen we nog wat inkopen, Eugenie kookt vanavond. We rusten wat, ik beleef de ondergang van van Vleuten op de Tourmalet, we hebben verder een rustige middag.

Het was prettig om vandaag een rustdag te hebben en tijd te hebben voor Limerick. De kathedraal vond ik heel bijzonder, we hebben echt de tijd genomen om alles goed te bekijken. We hadden zelfs een foldertje in het Nederlands.

Het King John’s Castle was ook zeker de moeite. Het Hunt museum viel wat tegen, veel religieus getinte spullen. De paarden voor het museum waren eigenlijk het mooiste.

Zeker als ik voldoende tijd heb, is het prettig om zelf te koken, dus we hebben weer heerlijke pasta op met veel groenten, want die missen we soms. Het was een prima dag.

1. ANS:
    29 juli 2023
    Klinkt goed: ff relaxt cultuur snuiven.
    Morgen weer op de pendalen!! Toi toi
  2. Ine:
    29 juli 2023
    Wat een heerlijke muziek is dat toch.
    Bijzondere paarden!
  3. Joke:
    30 juli 2023
    Zulke gekleurde palen hadden wij niet.
    Een rustdag doet goed. Dan zie je nog eens wat.
  4. Alda Joosen:
    30 juli 2023
    Heb nu weer een paar dagen jullie verhaal gelezen. Respect hoor voor al die km op de fiets. Leuk filmpje van die Ierse Band. Geniet nog van jullie reis
  5. Dries Oomen:
    31 juli 2023
    Jeetje wat een ervaring deze vakantie. Mijn petje af voor jullie hoor! Maar Ierse cultuur langs alle kanten tot diep in de historie. Lijkt me echt heel indrukwekkend. En leuk dat jullie ook live muziek hebben gehoord.