Vrijdag 28 juli, Doolin - Limerick, 93 km

28 juli 2023 - Limerick, Ierland

Let op, er zijn bij het verhaal van gisteren nog wat foto's en filmpjes geplaatst van het optreden gisteravond.

Na een nacht waarin we weer prima geslapen hebben, staat om 8:00 u het ontbijt klaar. Het lukt ons steeds meer om een simpel Europees ontbijt te krijgen. Rond 8:45 u rijden we weg. Doolin stelt normaal al niet veel voor, maar nu zonder toeristen is het een dooie boel. Via R479 en 478 gaan we naar het zuidwesten, tegen een windkracht 4 of 5 in: ploeteren. Bovendien stijgt het flink. Het dreigt te gaan regenen, dus jassen en overschoenen aan; de regen zet gelukkig niet door.

Na negen km wachten ons de ‘Clifs of Mohair’, met een heus bezoekerscentrum, een groot parkeerterrein en talloze kassa’s. Niet voor ons, want iemand van de organisatie komt speciaal naar ons toegelopen, om te vertellen dat de toegang voor fietsers gratis is! Tegen tienen is het er al druk. We nemen niet de moeite om naar het uitzichtpunt te klimmen. Een foto vanaf de zijkant van deze hoge kliffen volstaat.

We dalen af naar Liskannor aan de baai en krijgen nu de stormwind gelukkig in de rug. Vlot bereiken we Ennistimon, voor een eerste koffiestop. Daarna houden we de N85 aan, die niet druk is en waar meestal een goede fietsstrook ligt. Onze lunchstop houden we in Ennis, een oudere marktstad. We maken een foto van de ruïne van een Franciscaner abdij uit de 14e eeuw. Bij een bar bestellen we twee heerlijke koppen soep. Precies tijdens onze lunch regent het een beetje, daarna blijft het droog.

Ten zuiden van Ennis komen we op de R471 terecht. We moeten wat omrijden om niet op de M18, een autobaan, terecht te komen. In Cratloe vraag ik bij een koffiestop even na of onze parallelle route klopt, vijf km verder kunnen we weer wél de hoofdroute de stad in nemen. De wind staat na vanochtend meest haaks op de route, soms wat van achter, soms wat tegen en verder blijft de route de hele dag glooiend, dat telt op tot ca. 750 hoogtemeters. We reden door  een streek die veel meer bewoond was, boerderijen, veel veeteelt.

In Limerick volgen we de bordjes naar de Tourist Information, maar we moeten bij een museum navragen waar die nou écht zit. Het blijkt een klein standje in de lobby van King John’s Castle te zijn. Voor overnachtingsadressen kan mevrouw alleen naar sites verwijzen, uiteindelijk komen we bij het adres terecht dat we al gevonden hadden: Courtbrack Accomodation, een complex met studentenkamers die in de zomervakantie aan derden verhuurd worden. Voor ons oké. We eten bij het tankstation hiernaast. We kijken terug op een intensieve fietsdag, opnieuw heel tevreden!

Vanochtend ging het heel moeizaam bij mij, flink klimmen, harde wind tegen en ook nog wat regen en Wim had net verteld dat we minstens 80 km gingen fietsen vandaag; ik zag nogal tegen de dag op. Bij de kliffen van Mohair kreeg ik weer meer zin in de dag, steeds als we iets bijzonders zien, krijg ik extra energie. De kliffen zijn heel mooi, maar het is wel een circus eromheen. Tijdens het eerste uur fietsen zagen we bijna niemand en dan ineens staan er heel veel mensen, dat voelt soms raar.

De rest van de dag hebben we best lekker gefietst; het was overal weer mooi groen en het bleef droog; we zijn gauw tevreden. We hebben al een beetje een indruk van Limerick en ik vind het leuk om morgen een aantal dingen uitvoeriger te gaan bekijken, soms nemen we daar wat weinig tijd voor.

1. ANS:
    28 juli 2023
    93 km - doe normaal zeg 😱
    Daar mag wel een dagje rust na komen.
    Fijne dag morgen!!
  2. Carin:
    28 juli 2023
    Wat een mooie route, herinneringen aan de Ierse westkust (wij zeilden in 2008 van zuid naar noord) komen naar boven. Limerick is voor mij Frank McCourt (Angela’s ashes). Geniet ervan!
  3. Jolanda:
    29 juli 2023
    Weer een mooie fiets dag
  4. Joke:
    29 juli 2023
    Jullie slapen altijd wel heel goed 👍🏻.
    En iid tijd nemen, voor bezienswaardigheden.
    Het is geen wedstrijd.
  5. Ine:
    29 juli 2023
    Hebben jullie ook de boeken gelezen van Frank McCourt?
  6. Eugenie:
    Ik wel
  7. Anita Baart:
    Mooi te lezen Eugenie, hoe jij weer van kleine mooie dingen energie krijgt 👍🍀
  8. Anita Baart:
    Mooi te lezen Eugenie, hoe jij weer van kleine mooie dingen energie krijgt 👍🍀
    En leuke video van gisteren!
  9. Lisette Jansen:
    29 juli 2023
    Hele mooie herinneringen doen jullie op. Petje af voor jullie doorzettingsvermogen 👏
    Gisteren als beloning Ierse muziek, dat pikten jullie toch mooi mee.