Donderdag 27 juli, Galway City - Doolin, 72 km

27 juli 2023 - Doolin, Ierland

Na een goede nacht zijn onze kleren helaas nog nauwelijks opgedroogd. Die hangen we vanavond nog wel uit. We maken ons ontbijt, tegen negenen gaan we op weg. Het blijft de eerste 25 km droog, wel bewolkt, het miezert dan een tijdje maar het blijft de hele dag meestal droog. De westenwind hebben we wel vaak tegen. Na inkopen bij de Lidl rijden we via kleinere wegen de stad uit. Na Oranmore komen we op de N67 met een comfortabele vluchtstrook (‘shoulders’ zeggen ze hier). Na 19 km drinken we in Kilcolgan al koffie, als we gewacht hadden tot Kinvarra, hadden we dat droog kunnen bereiken. Daar maken we een foto van het 16e -eeuwse Dunguaire Castle.

Vlak na Kinvarra buigen we over een smal rustig weggetje af naar het zuidwesten, langs de grens van de Burren. Een km of tien verder buigen we naar het westen en passeren dan verschillende heuvelruggen achter elkaar. Pittige klimmetjes recht de helling op. We lunchen op het muurtje bij een gesloten restaurant in Carran. Definitief gesloten, mevrouw spuit de stoep nog één keer schoon. We praten ook nog even met twee Nederlandse dames die juist aankomen voor een wandeling.

De Burren is een karstgebied met veel kalksteenafzettingen (limestone). Dit gebied werd al in de prehistorie bewoond.

In Lisdoonvarna komen we weer in de bewoonde wereld en drinken er koffie. Iets meer naar het westen ligt Doolin. Onze gereserveerde kamer in het hostel is helaas al bezet. Mevrouw probeert ons in de buurt onder te brengen. Er zijn legio hostels en B&B’s, uiteindelijk vinden we een prima plek. Douchen, de nog natte kleren drogen en iets na zessen gaan we in een restaurant in de buurt eten. Als we weer willen weggaan, blijkt er voor in de pub al een optreden te zijn begonnen. We blijven nog een tijdje luisteren.

Terug in de B&B raken we in gesprek met een Italiaans stel dat juist is aangekomen.

Het was een mooie tocht vandaag, maar wel hard werken vanwege de klimmetjes (tot 10 %) en de wind tegen. De Burren is een heel mooi gebied, wel stil en nauwelijks bewoond.

Doolin stelt als plaats niet veel voor, maar door het optreden in de pub was het weer leuk. Alles bij elkaar weer een prima dag.

1. Anita Baart:
    27 juli 2023
    Mooie omgeving zeg! Maar beklimmingen van 10%, respect.
  2. Ronald Hage:
    28 juli 2023
    Ierland blijft Ierland. Prachtige uitgestrekte natuur. Grillig zowel war het landschap als het weer betreft. Dapper wat jullie elke dag weer ondernemen. Heerlijk om dan na een dag hard werken op de fiets en het genieten van een verzorgde maaltijd en een lokaal muziekoptreden te weten dat je kleding hangt te drogen voor de volgende uitdaging morgen! 🚵🏻‍♀️🚵🏼
  3. Dicky:
    28 juli 2023
    IK ben het helemaal met Ronald. Het is een genot om zo met jullie mee te kunnen reizen
  4. Oene Rozendal:
    28 juli 2023
    Hier doe je het natuurlijk voor.

Mooie natuur, droge kleding en natuurlijk een pub met bier en muziek.