Zondag 16 juli, Omagh - Derry, 57 km

16 juli 2023 - Derry, Verenigd Koninkrijk

Na een goede nacht (om 3:30 u kwamen er nog gasten thuis die naar een bruiloft geweest waren), staan we een half uurtje later op. Er staat om 8:15 al van alles klaar, maar de scrambled eggs en de gebakken zalm vragen wat meer tijd. Mevrouw en meneer (80 jr) zijn heel attent, onze fietsen worden zelfs klaar gezet. Rond 9:00 u gaan we op weg. Het is nog droog. Omdat we wat later weg zijn én omdat we in Derry tijd willen hebben om de stad te bekijken, kiezen we voor de hoofdwegen, niet zo druk op zondag.

We volgen de A5. Na 20 km een koffiestop bij een tankstation annex restaurant. Om 10:30 u zitten er al mensen aan calorierijke, vette, kost. We hebben de eerste regenbuien al gehad, daarna wordt het beter en schijnt zelfs af en toe de zon! Na Newtonstewart is de Strule-rivier vaker zichtbaar, we blijven er meestal wat verder vandaan, zodat de weg blijft stijgen en dalen. Af en toe hebben we de noordwestenwind tegen, later draait die naar het westen.

In Strabane komen de rivieren Strule en Finn samen. De rivier heet nu de River Foyle, waar ook Derry aan ligt. Om 12:00 u lunchen we in een bushalte, een uur later zijn we in Derry. We zijn snel bij de B&B in de Bogside, de katholiek republikeinse wijk. We hebben een redelijke kamer, douchen ons en lopen richting centrum.

De keuze voor een overnachting in Derry, hangt samen met mijn behoefte om me meer te verdiepen in gebeurtenissen die tijdens mijn leven het nieuws haalden, vorig jaar Sarajevo, nu (London)Derry.

Derry is gesticht op een heuvel, een soort oeverwal. Daarop ontstond een ommuurde stad. Toen de stad groeide werden nieuwkomers, Ieren, niet toegelaten tot de vesting, maar ontstond er in lagergelegen moerassige delen de Bogside. Een vesting die bescherming zou moeten bieden, werd een vorm van uitsluiting. Met allerlei trucs (o.a. het ook in de VS gehanteerde gerrymandering) werden de Ieren ook tijdens verkiezingen hun rechten ontnomen.

In het Museum van Vrij Derry krijgen we een beeld van het bovenstaande, de frustratie, de protesten tegen de Britse overheersing, het kille neerslaan van protesten (Bloody Sunday in jan 1972), de slag om de Bogside en de daarop volgende internering tot de hongerstakingen in de H-blocks in 1981 toe. Ook in de talrijke muurschilderingen en plaquettes op muren wordt de Ierse trots én de weerzin tegen de Britten voelbaar. Het is moeilijk een moreel standpunt in te nemen over het schieten op ongewapende demonstranten enerzijds en de bomaanslagen door de IRA die ook onschuldigen doodden anderzijds.

Daarna lopen we de stad in naar de Guildhall, een gildehuis dat de functie van stadhuis heeft gekregen. Iets verderop ligt de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Foyle: de ‘vredesbrug’. We lopen over de stadsmuur en door het ommuurde centrum. Van buitenaf ziet het er mooi uit, de grootwinkelbedrijven en de parkeergarages erbinnen kunnen ons niet zo bekoren.

Terug in onze B&B rusten we wat uit, halen wat te eten en nemen nu de tijd voor de blog.

Het is me vandaag alles meegevallen, wel wat regen, de wind regelmatig tegen, maar toch lekker gefietst. Het asfalt van de weg is vaak slecht, we hobbelen er flink op los, mijn fietslamp is al afgebroken. De omgeving was weer heel mooi. De weg door de bergen zou nog veel mooier zijn, maar dan hadden we minder tijd voor Derry.

Derry is een interessante plaats om te bezoeken. De muurschilderingen zijn indrukwekkend en het museum van vrij Derry ook.

Morgen schijnt het beter weer te worden, heel fijn.

1. Conny Schoenmakers:
    16 juli 2023
    Leuk om weer elke avond jullie verslag te lezen. Mooie reis, geniet ervan!
  2. Carin:
    17 juli 2023
    Het is 15 jaar geleden dat ik er was. Hartverscheurende geschiedenis. Is politieke lading in naamkeuze nu weg? (Derry meestal nationalisten en Londonderry meestal unionisten) en hebben jullie het hoopgevende Hands Across the Devide beeld nog gezien?
    Prachtige reis maken jullie (weer), enjoy!
  3. Joke:
    17 juli 2023
    Jullie hobbelen wat af en wij maar mopperen, dat de wegenbelasting zo duur is.
    Mooie foto’s weer
  4. Cilia en Ad:
    17 juli 2023
    Mooie reis en leuk om jullie over jullie ervaringen te lezen! Nog tijd gehad om de spannende tour etappe te zien met Wout Poels in de hoofdrol?
  5. Thea:
    17 juli 2023
    Altijd weer een verrassing wat jullie weer beleven op een dag en om daar deel van uit te maken door het lezen van de prachtige verhalen..vind het altijd weer knap dat jullie daar iedere keer weer puf voor hebben na intensieve fietstocht...respect hoor !!!
  6. Dicky:
    17 juli 2023
    Ik leer zo nog veel van ullie. Wat een indrukwekkende wallpaintings.