Zaterdag 22 juli, Easky – Ballina, 27 km

22 juli 2023 - Ballina, Ierland

Een heel rustige nacht, Stewart zorgt om 8:00 u voor een prima ontbijt. We praten nog wat over dat ze jaren geleden dit huis kochten, dat ooit als B&B gebouwd is (elke kamer heeft eigen bad en toilet, linnenkamer, ontbijtruimte enz.) ze na hun pensioen dat weer oppakten en er een diploma voor haalden. We zien ook nog even de vier Duitse vrouwen die per auto onderweg zijn.

Rond 9:00 u vertrekken we, op de oprit is het nog droog, op straat gaat het weer miezeren. We rijden verder over de R297, de Wild Atlantic Trail, langs de rand van Sligo. Dit gedeelte is bijna vlak, met boerderijen met schapen en koeien. Er staan ook meerdere ruïnes van huizen. Tot Inishcrone rijden we ca. twee km van de zee af, die we af en toe kunnen zien. Daarna is het de monding van de rivier de Moy die we tot Ballina volgen. Een levendig stadje, ca. 10.000 inwoners, met nogal wat bars en pubs én het Heyday Hostel dat pas twee weken geleden geopend is en waar we vanmiddag meemaken wat er bij komt kijken om een hostel op te starten. Er is plaats, tegen twaalven kunnen we al terecht, we eten de van gisteren overgebleven pizzapunten en doen een middagdutje. Kennelijk nog wat vermoeidheid van gisteren.

Daarna maken we in de verblijfsruimte beneden het zaterdagpuzzeltje, ik probeer de tour te volgen en zijdelings krijgen we het opstartproces van het hostel mee. Het stel dat de eigenaar is, zit namelijk ook in deze ruimte. Er komen vanmiddag een paar sollicitanten, mogelijk nog de aannemer, er is veel te bepraten. Een zorg voor ons is dat onze fietsen buiten zouden moeten blijven staan, er is binnen (nog) geen voorziening voor. Als ik het bij hem aankaart is er alle begrip en vanavond kunnen we ze in hun kantoor zetten.

Rond half vijf lopen we door de regen (al de héle middag regent het) naar de Tourist Information, mevrouw geeft een aantal pubs aan waar vanavond muziek gemaakt wordt. We doen inkopen bij de super, voor ik aan deze blog begin. Eugenie is met het eten begonnen, we eten samen met Lola uit Brussel, op weg naar een Irish footbal toernooi.

Vandaag hadden we een korte fietsdag , wat wel goed was voor mij, want er zat nog vermoeidheid van gisteren. Vanmiddag heb ik afwisselend wat gelezen, een puzzeltje gemaakt en geslapen. Ik vond het prima om zelf spaghetti te maken en het was gezellig dat Lola mee at. Het zou morgen beter weer worden, dat zou wel fijn zijn.

Tegen negenen gaan we de pub ‘Rouses’ binnen; we zijn verbaasd dat het al stampvol zit. In de lounge achter het café is plaats. Heel veel lokalen en wat toeristen. Ik volg de raad van Oene: “Drink eens een Guinness in een pub”. Via een doorgang kunnen we zien dat de muzikanten het café inkomen, maar het duurt nog wel een tijdje voor ze écht beginnen. Dan lukt het ons om een plaatsje in het café te bemachtigen. We luisteren een tijd naar de traditionals. Een prettige sfeer, mensen zingen en klappen mee of filmen het optreden met hun gsm. Iets na tienen lopen we terug naar ons hostel. We maken het kliekje spaghetti nog op en gaan weer op tijd naar bed. Dit was een leuk extraatje van ons verblijf in Ballina!

Het was leuk om in de pub naar Ierse muziek te luisteren. Het was een behoorlijk grote groep muzikanten, zowel jong als oud. Ik hoop dat we de komende weken nog vaker de kans krijgen om zoiets te horen.

1. Jolanda:
    22 juli 2023
    Jannes dat het regent weer een beetje uitgerust voor morgen succes groetjes daar
  2. Ine:
    23 juli 2023
    Zo leuk, al die contacten
  3. Joke:
    23 juli 2023
    Ook hier is het regenachtig, voor jullie niet leuk.
  4. Dicky:
    23 juli 2023
    Hopenlijk morgen geen regen. Lijkt me niet fijn om steeds in de regen te moeten fietsen
    Ik reis zonder natte kleren met jullie mee.
    Waar vind ik een overzichtskaart om nog beter mee te teizen
  5. Eugenie en Wim Huisman:
    Hoi Dicky,
    Op je vraag over een overzichtskaart:
    Wij hebben zelf boeken over Ierland (o.a. van de ANWB) waarin een losse opgevouwen kaart zit. Mogelijk hebben ze die bij de bibliotheek.
    Als je in de blog op de kaart klikt en die vergroot (+), kun je ook de route zien die we tot nu toe hebben afgelegd.
  6. Oene Rozendal:
    24 juli 2023
    Eindelijk een bezoek aan een pub.

En..... hebben jullie al die regen van je af gezongen en gedronken?