Woensdag 9 aug., Dungarvan – New Ross, 76 km

9 augustus 2023 - New Ross, Ierland

Om 7:30 u maken we zelf ons ontbijt klaar, iets over achten bellen we beneden aan: onze fietsen staan al klaar. Er staat ook nog een tandem van een ander Nederlands stel. Het is vandaag  droog, er staat een zwakke zuidenwind en vanmiddag wordt het zelfs zonnig en 26°C. De beste dag van onze fietsvakantie!

Ten noorden van de baai komen we meteen op de Waterford Greenway terecht, een vrijliggend fietspad over een oude spoorbaan van 48 km tot Waterford. Beter verzorgd dan de halve zolenlijn of het Bels lijntje met informatieborden over de vegetatie langs de route en ’n oud station dat nu als  fietscafé dienst doet. Na de drukte van de N-wegen gisteren is het prettig om de hele ochtend rust te hebben. Soms ligt het traject op een talud en hebben we een mooi uitzicht op de omgeving van met bomen omzoomde weilanden, soms rijden we lager dan de omgeving en zijn de hoge bermen begroeid met vlinderstruiken, wilde kamperfoelie en bramen.

In Kilmacthomas gaan we even van de route voor een koffie bij de supermarkt. Iets verderop ligt de oude spoorbaan naast het fietspad. Er rijdt nu een toeristisch treintje. Zeven km vóór Waterford komt de route langs de River Suir te lopen, waaraan ook Waterford ligt. Omdat de route met de rivier mee een grote bocht maakt, stel ik voor dat kort te sluiten door van de route af te wijken en rechtstreeks te gaan. Achteraf zorgt de klim het rivierdal uit voor een grotere inspanning!

In Waterford lunchen we op een bankje in de zon. Aan de rivieroever zien we de Reginald’s Tower, grote ronde toren uit 1003. Die ligt aan de rand van wat hier de Vikingen Driehoek genoemd wordt, een driehoekig deel van de stad waar in de 10e eeuw zich Vikingen gevestigd hebben.

Over de brug over de Suir verlaten we Waterford. We hopen dat de Greenway al doorgetrokken is tot New Ross. Een deel blijkt al wel geasfalteerd maar nog niet opengesteld, zodat we over de vluchtstrook van de N29 en N25 verder naar het noorden rijden. Rond drieën zijn we in New Ross. We doen wat boodschappen, zitten nog even op een bankje bij de River Barrow en gaan richting onze B&B, die een paar km buiten het centrum ligt.

Omdat we niet zo’n zin hebben vanavond voor het eten naar het centrum terug te rijden, laten we bij de saladebar in het tankstation een heel gevarieerde salade samenstellen. Het blijkt een heel comfortabele B&B, waar we in de late middag en avond nog op het terras in de zon zitten. Ik maak de fietsen schoon, we eten heerlijk van onze salade en plannen volgende overnachtingen. Terugkijkend, een heel goede dag!

We hebben heerlijk gefietst vandaag en voor het eerst in deze vakantie in ons fietsshirt, zonder windstopper of fleeze. En voor de tweede keer in deze vakantie ’s avonds buiten kunnen eten. De weersverwachting voor morgen is ook goed.

De route over de oude spoorbaan was mooi en het was heerlijk om een ochtend eens geen auto’s te horen. We kwamen wel veel meer fietsers tegen dan één van de andere dagen, leuk.

Waterford was een veel leukere plaats dan ik gedacht had en ook New Ross is een aardige plaats.

1. Joke:
    10 augustus 2023
    Wat een mooie foto’s. Fijn dat het weer beter gaat worden.
  2. Jenny:
    10 augustus 2023
    Heel veel groetjes van de gymclub en goed uitkijken want we zien je graag weer terug Geniet er nog maar lekker van
  3. Thea:
    10 augustus 2023
    Weer een fikse afstand in de kuiten,knap hoor en heb steeds weer bewondering voor jullie uitgebreide reisverslag
  4. Anita Baart:
    11 augustus 2023
    Ik loop 2 dagen achter maar leef nog wel hoor! Heerlijk, zo'n fijne fietsdag.