Donderdag 10 aug., New Ross - Shillelagh, 57 km

10 augustus 2023 - Shillelagh, Ierland

We kunnen vanochtend nog op het terras ontbijten; als we om 8:45 u wegrijden, begint het al snel te miezeren en dat blijft zo tot de koffiestop. Omdat de Blackstairs Mountains, met toppen tussen de 500 en 800 meter, waar we vandaag oostelijk van rijden, helemaal in de mist liggen, krijgen we weinig mee van de omgeving. De wereld wordt zo heel klein. Over de R731 en R730 rijden we naar Kiltealy waar we bij een winkeltje koffie scoren, mevrouw maakt de aangrenzende bar open, zodat we daar binnen kunnen zitten. Weer zo’n voorbeeldje van vriendelijkheid zoals we dat telkens weer meemaken.

Via de R746 rijden we naar Bunclody, op het oog een aardig plaatsje, waar we iets voor twaalven lunchen bij het tankstation. Met een flinke klim snijden we een bocht van de rivier de Slaney af, om verder langs dit riviertje en de andere tak de Derry River stroomopwaarts naar Shillelagh te rijden. Een vriendelijk landschap, met koeien, schapen en het laatste deel graanvelden. We stoppen langs de weg om er van de bramen, die inmiddels rijp zijn, te snoepen.

Al om 14:00 u bereiken we Shillelagh en bellen we even met de eigenaar van de B&B, die komt opendoen. Mevr. Kenny toont ons de kamer en de ontbijtruimte, waar we wat later een soepje maken. We douchen ons, doen een dutje, regelen onderdak in Dublin en starten al met dit verslag. We praten nog even met een Noors en een Deens meisje die de ‘Wicklow Way’ aan het wandelen zijn.

Op advies van de eigenaar eten we in een bar wat verderop. Vandaag staat er Irish stew op het dagmenu, iets wat we toch al een keer wilden eten. De waard komt even bij ons zitten voor een praatje. De stoofschotel, een soort hachee, en wortelstamp en erwten smaken uitstekend!

Ik had gehoopt op goed weer, maar helaas was het vanochtend miezer. We hebben toch goed gefietst. Ik heb deze vakantie al vaak bedacht dat de koeien en schapen hier een heel goed leven hebben: ruimte zat, veel groen gras en bossen en bomen genoeg om soms te schuilen.

Toen ik opzocht wat er te doen was in Shillelagh bleek dat niet zo veel bijzonders, maar toen bleek dat een Shillelagh een houten knuppel is, gemaakt van een stevige knoestige sleedoornstok (of eiken), met een grote knop aan de bovenkant. Deze knuppel werd vroeger gebruikt als verdedigingswapen en er werden gevechten mee gehouden. Nu wordt een Shillelagh vooral als wandelstok gebruikt.

De Irish stew was heerlijk.

1. Walter Jespers:
    10 augustus 2023
    Gelukkig is het er toch nog van gekomen, Irsh stew.
    Dat zag er lekker uit.
  2. ANS:
    11 augustus 2023
    Jammer van het weer, verder gaat het gelukkig goed. Mooie dag morgen weer (vandaag dus 😄).
  3. Anita Baart:
    12 augustus 2023
    De dag gelukkig lekker afgesloten😋