Vrijdag 11 aug., Shillelagh - Laragh, 65 km

11 augustus 2023 - Glendalough, Ierland

Na een goede nacht ontbijten we in de gezamenlijke ruimte. Alles is ruim in voorraad, zoals muesli e.d. kaas, vleesbeleg en zoet, alleen hebben het Noorse en Deense meisje de laatste boterhammen mee voor onderweg. Gelukkig hebben we zelf nog heerlijk brood. Rond 8:45 u gaan we op weg. Het is weer droog en wat later breekt de zon door zodat we de mouwen maar afritsen.

De R749 loopt langs de flank van de Wicklow-heuvels, tot Tinahely licht stijgend, daar kruisen we een riviertje, klimmen door tot de hoogte waar de Derry Water ontspringt. We dalen met het stroompje mee en hebben mooi uitzicht op de weilanden en korenvelden op de hellingen langs de oever. In Aughrim is het na 23 km tijd voor een eerste koffie in een barretje. Daar overleggen we, o.b.v. de Google Maps informatie of we vanaf Ballinclash het mooie dal van Glemalur in zullen fietsen én een extra helling van 3 km van 8 a 9 % moeten verteren óf om dit deel van het Wicklow-masief heen te rijden over Rathdrum.

Drie km van 8 a 9 % vinden we te overzien dus over heel rustige wegen, met de zuidenwind in de rug, rijden we eerst Ballinclash over de R753 en daar rijden we het dal van de Avonbeg River in, die we stroomopwaarts volgen richting Glenmalur. Het is jammer dat het een tijdje regent. Op het kruispunt waar straks de klim begint ligt de Wilderness Lodge, B&B én restaurant. We moeten nog wat geduld hebben, maar om 12:30 u wordt een heerlijke kop soep geserveerd.

Als we verder rijden is het droog en het gaat ook niet meer regenen. De beboste hellingen van het dal van Glenmalur vinden we niet zo spectaculair, we zien er wél twee mooie watervallen. Op een plaquette staat vermeld dat hier van 1783 tot 1875 loodmijnen geweest zijn, de eersten in de regio. We keren terug naar het kruispunt bij de Lodge, schakelen terug naar de lichtste versnelling en gaan heel gestaag de heuvel op. Een mooie klim, met mooie uitzichten op de vele groentinten van de bomen en het paars van de inmiddels bloeiende hei. In de klim en de daarop volgende afdaling naar Laragh is het nog rustig. In Laragh vinden we onze overnachting in een van de vele B&B’s.

We zetten koffie, dumpen onze bagage, doen inkopen voor straks en rijden dan het dal in waarin Glendalough ligt, een toeristische topbestemming. Glendalough betekent ‘vallei met twee meren’, het is ontstaan als een gletsjervallei. Het is bekend door het vroegmiddeleeuwse klooster, in de 6e eeuw gesticht door St. Kevin, die zich het liefst in eenzaamheid in een grot terugtrok. Nu is het een recreatiegebied, met tientallen toeristen in en rond de kloosterruïne en bij de beide meren (Bron: Wikipedia). Wij voegen ons bij de anderen, bekijken de klokkentoren, de vele graven en de kloosterruïne, wandelen naar het laagst gelegen meer en fietsen daarna naar het andere meer waar we ook de restanten van een fort zien.

Terug op de kamer doen we eerst een dutje, douchen, eten salade en pasta en nu nog even de terugblik op deze mooie dag.

We hebben weer fijn gefietst vandaag. Ik zag een beetje tegen een stuk van de route op, waar Wim gisteravond mee aan kwam. Het bleek inderdaad een flinke helling te zijn, maar het ging en het was er erg mooi.

Glendalough ligt heel mooi tussen de bergen, maar het is wel een beetje een toeristisch circus. Al met al weer een fijne dag. Morgen fietsen we door de Wiclow Mountains naar Dublin, waar we een paar dagen blijven.

1. Dries Oomen:
    12 augustus 2023
    Wat een avontuur weer. Een grote duik in het verleden van dit prachtige land. En fraaie toelichtingen. Lieve groeten Dries en Lian.
  2. Joke:
    12 augustus 2023
    De kleur groen is voltallig aanwezig
  3. Gerry:
    12 augustus 2023
    Wat fietsen jullie toch steeds in een prachtige omgeving.
    Ik wens jullie toch
    wel meer zon en droog weer toe
  4. Thea:
    12 augustus 2023
    Geniet in de gezellige stad Dublin, prachtige foto's weer,ik geniet hiervan en van de indrukwekkende informatieve verhalen,groet
  5. Dicky:
    12 augustus 2023
    Wat een energie hebben jullie. Geweldig
  6. Anita Baart:
    12 augustus 2023
    En weer 3 km flink geklommen, toppers!