Vervolg donderdag 13 juli

13 juli 2023 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Na de terugblik drinken we in de buurt koffie en fietsen we naar het westen van Belfast. Onder andere  over Cupar Way, een zijstraat van Falls Road, waar een tien meter hoge wand  nog steeds de royalistische protestantse bewoners en hun republikeinse, meest katholieke  buren scheidt. De rust van nu werkt vervreemdend, als we terugdenken aan de oranjemarsen door deze straat en de troubles van weleer.

De muur is omgedoopt tot Peace Wall, met veel graffiti, maar ook mooie muurschilderingen o.a. over de stakingen van de werfarbeiders in 1907. In de Unionistische wijk zien we nog veel met Britse vlaggen versierde huizen.

We rijden naar het centrum, waar we de St. Petrus Kathedraal en de hal van het stadhuis bekijken, nog wat inkopen doen voor de lunch en het ontbijt van morgen. Terug in het hostel eten we, maken onze bedden op en slapen een uurtje bij, we zijn nog wat moe van gisteren.

Het lukt nu pas om de blog te vullen, ik lees wat over de geschiedenis van Belfast, praat wat met andere gasten en daarna gaan we weer op pad. Het is prettig om door de stad te fietsen. Helaas is de overdekte markt gesloten. De Waterfront Hall ligt op een mooie plek aan de rivier de Lagan, die noordelijker in zee uitmondt. Dat de zee dichtbij is, is ook te merken aan de vele zeemeeuwen die heel brutaal tussen het winkelend publiek lopen. Wij wandelen door steegjes en winkelstraten, drinken koffie op een terrasje en bekijken het publiek. Veel te dikke (in twee betekenissen) mensen, vaak in strakke stretch-outfit, het lijken wel rollades, soms onverzorgd of getekend door het leven.

Voor we naar ons hostel terugrijden, wandelen we ook door de botanische tuin met het palmpaviljoen, helaas gesloten. Deze buurt waar ook de universiteit gevestigd is, heeft een prettige sfeer. De vele eettentjes in de buurt teren waarschijnlijk ook op de studenten. Wij eten bij een Vietnamees restaurant op het terras en voelen ons hier prima op ons gemak.

Het was vandaag een ontspannen, rustige dag. We zijn aardig bijgekomen van gisteren. Het weer was prima vandaag, de vooruitzichten zijn helaas slechter.

De Peace Wall vond ik toch wel indrukwekkend. Belfast is een stad met verschillende gezichten. Er zijn veel aardige wijken, zoals bij de Universiteit, West Belfast met de muur is echt een arbeiderswijk. Rond het stadhuis heb je het idee in een grote stad te zitten en langs het water staan mooie moderne gebouwen.

Het stadhuis heeft een prachtige hal met veel marmer en een aantal erg mooie glas in lood ramen.

Het was leuk om naar de mensen te kijken, want ook daar  zit veel variatie in.

1. ANS:
    14 juli 2023
    Goeie start gelukkig, en wat fijn dat er zoveel aardige mensen zijn.
    Ik duim voor jullie dat het weer ook ‘aardig’ blijft. 🙏🏼😘
  2. Ine:
    14 juli 2023
    Zijn de vele muurschilderingen er ook nog ?