Maandag 14 aug., Dublin

14 augustus 2023 - Dublin, Ierland

Op ons gemak rijden we vanochtend het centrum in. De groetenmarkt aan de noordzijde van de rivier blijkt niet meer in gebruik. Aan de zuidkant van de Liffey gaan we naar de St. Patrick’s Cathedral, de nationale kathedraal van de Church of Ireland. Opent om 9:30 u en twee minuten later wordt hij al overspoeld met toeristen die zelfs in bussen worden aangevoerd. Sinds de 11e eeuw was hier al een kerk op een eiland in een zijrivier van de Liffey. De Normandiërs maakten er na 1191 een priesteropleiding van, twee eeuwen later werd het een kathedraal.

We hebben niet zo’n zin om het kasteel van Dublin te bezoeken. De tuinen zijn heel charmant en onverwacht zien we een bibliotheek / museum aan de zuidkant van het park. De Chester Beatty Library (chesterbeatty.ie) gesticht door de naamgever, een rijke mijnmagnaat. Het gebouw herbergt zijn verzameling Oosterse kunst en boeken. Nu is er een tijdelijke tentoonstelling over Bijbelse papyrusteksten uit het Romeinse Egypte. Indrukwekkend vind ik zijn naspeuringen naar oude Japanse, Chinese en Indiase tekeningen, teksten en boeken. Die tonen aan dat de Oosterse culturen voorliepen op de cultuur in het westen.

Als we verzadigd zijn, drinken we in de buurt nog een koffie, we kuieren door Grafton Street, een van dé winkelstraten. We kopen nog wat in, lunchen en doen een klein dutje. Om 13:30 u zijn we welkom in het Trinity College om het Book of Kells en de Long Room (65  lang) in de Old Library te bewonderen.

Het boek of Kells dateert uit de 8e eeuw, het wordt beschouwd als een meesterwerk van westerse kalligrafie. Het is verbonden met Colum Cille (Columba?) die een klooster in Iona in Schotland gesticht heeft en met de plaats Kells in Ierland. In 1653 wordt het naar Dublin in veiligheid gebracht om het te beschermen tegen de wraaktochten van Cromwell.

De Long Room én alle 200.000 boeken die er staan, worden nu geconserveerd. Het is een zéér indrukwekkende ruimte, die doet denken aan de bibliotheek van Alexandrië, of die uit de Naam van de Roos.

We wandelen nog wat over het universiteitsterrein van de universiteit die in 1592 door Queen Elisabeth gesticht is, drinken koffie en gaan weer verder met Dublin te verkennen. Aan de Liffey ligt het EPIC-museum, het Ierse museum van de Emigratie, in oude theepakhuizen. We zijn te verzadigd om het te bezoeken, maar raken buiten op een bankje in gesprek met Maureen, een vrouw uit Canada, die in Ierland is voor de bruiloft van haar dochter. Voor het eerst alleen op reis en ze is vooral benieuwd of het veilig is in hostels e.d. en ze is zeer geïnteresseerd in onze verhalen. Wat verder naar de kust ligt de Samuel Beckett-brug, een tuibrug die wat lijkt op de Erasmusbrug in Rotterdam.

We fietsen naar ons hostel, regelen de overnachting voor morgen, maken dit verslag en bereiden straks ons vertrek van morgenochtend voor.

We hadden een leuke en interessante dag in Dublin. Het is fijn om alles op de fiets te kunnen doen. Het was heerlijk weer met veel minder wind dan de afgelopen dagen.

De kathedraal is zo’n beetje omgebouwd tot kerkelijk museum. Ik vond het iets te vol, met vaandels, kerkgewaden, een boom met wensen, beelden, kerkstoelen met geborduurde kussentjes eraan, érg veel toeristen en daardoor te veel lawaai. Maar al met al wel de moeite waard.

De Chester Beatty Library was heel mooi, met prachtige afbeeldingen uit boeken.

Het Trinity College is zeker de moeite waard, een prachtig universiteitsterrein en The Old Library is heel indrukwekkend. Het Book of Kells vond ik een beetje tegenvallen, hoewel de afbeeldingen in het boek beslist prachtig zijn.

We hebben inmiddels een aardige indruk van Dublin: een leuke stad!

Het voelde vandaag wel een beetje als het begin van het afscheid nemen van onze ronde door Ierland. De komende dagen gaan we terugfietsen naar Belfast en dan zien we weer thuis te komen.

1. Jolanda:
    Goeie reis
  2. Anita Baart:
    14 augustus 2023
    Interessante dag vandaag, fiets ze morgen weer!
  3. ANS:
    Mooie foto’s!!
    Succes met de afronding cq terugreis!
  4. Tonny Lansdaal:
    15 augustus 2023
    Schitterend dat Book of Kells en die bibliotheek!!
    Lijkt op de bibliotheek in Florence. Het moet bijzonder zijn geweest Dublin te bezoeken. Goeie terugreis!
  5. Rini van der Ven:
    15 augustus 2023
    Geweldige reis geweest, over het Ierse eiland, prachtige bibliotheek zo te zien. Veel succes met jullie laatste belevenissen