Dinsdag 15 aug., Dublin – Trim, 67 km

15 augustus 2023 - Trim, Ierland

Rond 8:45 u gaan we op pad. Via North King Street rijden we naar het Royal Canal. Daar staat een standbeeld van Brendan Behan (1923 – 1964), die we alleen indirect kennen: via de LP: Liesbeth List, zingt Theodorakis, waarbij de achterzijde veel nummers van Brendan Behan bevat. Via het jaagpad naast het kanaal gaan we naar het westen. Bij elk sluisje is het flink klimmen om weer op kanaalniveau te komen. Een prachtige manier om de stad uit te rijden. Alleen houdt dat pad na 12 km plotseling op en er is ook geen alternatief. In Palmerston moeten we onze weg zoeken door nieuwbouwwijken met een hofjesstructuur.

In Lucan komen we op de R148. Wat verderop loopt de R148 ineens langs het kanaal op, zodat we het jaagpad weer kiezen. In Maynooth is het tijd voor koffie bij een bakkertje. Tot Kilcock genieten we weer van het kanaal. Daar lunchen we bij het tankstation. Vanaf hier verlaten we het kanaal richting het noordwesten over de R158. Het wordt nu zonnig, de ochtend was droog, maar betrokken. De zwakke westenwind speelt geen rol.

In Summerhill is het tijd voor een volgende koffie. Rond 14:15 u bereiken we Trim. We gaan het kasteel bekijken, Trim Castle, het grootste Anglo-Normandische fort in Ierland uit 1176. Het kasteel wordt aan drie kanten beschermd door een hoge muur en wachttorens, aan de andere kant zorgt de rivier de Boyne voor bescherming. Hier blijkt ook de film Braveheart te zijn opgenomen.

Onze B&B ligt ca. vier km buiten Trim. Het is een boerderij van een van oorsprong Nederlander, Jerry Schilder en zijn zoons. Jerry is druk aan het maaidorsen, we praten langer door met zijn vrouw. We douchen, rusten wat en zoeken uit hoe vrijdag / zaterdag de terugkeer naar Nederland kan verlopen. We gaan op de fiets nog even kijken waar hun zoon Nicolas het stro tot balen maakt. Ze hebben op de boerderij ook nog jongvee.

We reden op een prettige manier Dublin uit, maar het was een beetje lastig om daarna weer op de goede weg terecht te komen. Het fietsen ging prima, eerst vooral vlak en daarna een wat golvend gebied.

Het kasteel in Trim was leuk om te bezoeken.

We werden bij onze B&B zeer gastvrij ontvangen. De gastvrouw vond het zo leuk dat wij Nederlanders waren dat ze van alles over haar familie en met name haar Nederlandse schoonvader vertelde.

1. ANS:
    15 augustus 2023
    Zo’n beetje het einde van jullie toch…. Raar idee hoor.
    Hoop dat de terugreis makkelijk te regelen is!!
  2. Jolanda:
    16 augustus 2023
    Was weer een mooie dag
  3. Truus Roelofs:
    16 augustus 2023
    Mooi tractortje om modelletje van te maken, Wim.
  4. Anita Baart:
    18 augustus 2023
    Ben zelf even weg...loop ik 3 dagen achter🙄 maar ik haal jullie zo in!