Woensdag 16 aug., Trim – Dundalk, 85 km

16 augustus 2023 - Dunmahon, Ierland

Nadat Jerry gisteravond thuiskwam, hebben we nog een hele tijd gepraat over hoe zijn ouders hier verzeild raakten (konden niet aan een boerderij in de polders komen). Hoe zij ook land van omliggende boerderijen pachten of er het oogstwerk voor uitvoeren enz. Het blijkt dat ik met mijn telefoontje van afgelopen maandag wat onrust veroorzaakt heb. Jerry’s vrouw hoorde mij aan de telefoon de naam ‘Huisman’ spellen, nu blijkt dat de moeder van Jerry met haar meisjesnaam óók Huisman heet. Ze was benieuwd of ik een (ver) familielid was.

Om 7:30 u staan we vanochtend weer op, maken ons ontbijt en vóór we gaan vertrekken komt Jerry ontbijten; bij hem zitten de eerste werkuren er al weer op. Tegen 8:45 u nemen we afscheid en rijden we weg. Het is al zonnig en dat blijft het bijna de hele dag. We rijden over een weggetje langs de Boyne naar Bective en kijken even bij de ruïne van de gelijknamige abdij.

Om niet teveel te hoeven zoeken nemen we toch de wat grotere R161 naar Navan. Vandaar nemen we weer een rustige weg door het dal van de Boyne naar het bezoekerscentrum bij Newgrange: Brú na Bóinne. Newgrange is een reusachtige grafheuvel van ca. 3000 jaar voor Chr. In de jaren ’60 van de vorige eeuw zijn daar opgravingen gedaan en is de grafruimte en de gang daar naartoe hersteld. In het bezoekerscentrum wordt verslag gedaan van de opgravingen en de vondsten. Er komen dagelijks honderden mensen naartoe die vanuit het centrum de brug over de Boyne over wandelen en dan met speciale bussen naar de grafheuvel vervoerd worden. We hadden vooraf moeten boeken, voor vandaag is alles volgeboekt. Daarom bekijken we de documentatie in het centrum, nemen een kop koffie en fietsen naar de grafheuvel, die we alleen van een afstandje mogen bekijken.

Via de N51 rijden we verder naar Drogheda. We laten het monument van de slag bij de Boyne rechts liggen. Via de R132 rijden we richting Dunleer. Onderweg lunchen we bij een vervallen tankstation. In Dunleer vullen we dat aan met een koffie. De weg naar Dundalk loopt noordwaards, met lichte wind van achter en de hoogteverschillen vallen mee. Dat wordt een ontspannen tocht naar Dundalk. Omdat we vroeger zijn dan ik had aangegeven, fietsen we langs de monding  van de Castletown River. We raken aan de praat met een vrouw die haar hondje uitlaat. Ze vraagt naar onze tocht en met ons verhaal maakt het ook wel een verlangen bij haar wakker. We stimuleren haar om ook dat soort plannen uit te voeren!

Rond 16:30 u zijn we bij onze B&B, genaamd Krakow B&B. Ik verwachtte een Poolse eigenares, blijkt het een ouder katholiek Iers echtpaar te zijn, ze hebben de B&B Krakow genoemd vanuit hun verering van Johannes Paulus II, die uit Krakow kwam. We douchen, het lukt nog niet iets voor morgen te reserveren. We eten bij Kennedy’s, bar en restaurant, op advies van de gastheer. Een boodschap bij een maxi-super, sluit weer een prima fietsdag af.

Het was jammer dat we niet in het Newgrange-monument konden komen, maar het bezoekerscentrum was ook leuk. Er was daar een grafkamer met toegang daar naar toe nagebouwd en er waren prachtige foto’s.

We hebben heerlijk gefietst en genoten van het fijne weer. Omdat we vrij vroeg waren voor onze B&B, zijn we Dundalk rond gefietst: een aardige plaats.

1. Ine:
    17 augustus 2023
    En zijn jullie nog ergens familie van de andere huisman ?
  2. Eugenie:
    Nee, volgens ons niet
  3. Joke:
    17 augustus 2023
    Toch maar eens aan een stamboom beginnen.
  4. Thea:
    17 augustus 2023
    Jullie maken toch van alles mee...kom je zomaar een heuse Huisman tegen..wie weet toch een verdwaalde voorouder, ver weer prachtig reisverslag, laatste loodjes van deze fantastische vakantie ?
  5. Anita Baart:
    18 augustus 2023
    Heerlijke verhalen horen jullie onderweg ♥️