Donderdag 20 juli, Killybegs - Bundoran, 60 km

20 juli 2023 - Bundoran, Ierland

Na een goede nacht kunnen we iets voor acht aan het ontbijt aanschuiven: continental met toast, brood, jam en een yoghurtje, goed te verteren. Het begint al snel te miezeren, jacks en overschoenen kunnen weer aan! We volgen de N56, die meestal een brede vluchtstrook kent, waar we de auto’s niet storen. Drie keer stijgen we een landtong over voor we de stad Donegal indalen. Bij de tourist Information vraag ik waar de bike repair shop is, bestaat niet meer, maar mevrouw vindt er een in Bundoran, waar we morgen door komen. Mijn versnelling komt nl. voor niet meer op het grootste blad, geen drama, maar dat wil ik toch gecorrigeerd hebben.

We gaan koffiedrinken in de Blueberry Tearoom, die om 10:30 u vól blijkt te zitten met ontbijtende mensen. We praten een tijdje met de man naast ons, hier uit de buurt, uit Ballyshannon, waar wij naar op weg zijn. Zijn artrose laat hem helaas niet meer toe te fietsen, hij heeft het ook over de bezienswaardigheden in zijn woonplaats: de oudste stad van Ierland én de geboorteplaats van gitarist Rory Gallagher, een rocklegende! Eugenie is in gesprek met de vrouw naast haar.

Het is weer droog als we buiten komen, we maken nog een foto van de kasteelruïne in het centrum voor we over de N15 naar Ballyshannon rijden. We lunchen er op een bankje in het centrum, héél toevallig komt de man die we in de tearoom ontmoet hebben weer voorbij. We dalen af door de hoofdstraat naar de brug over de Erne. Daar staat het standbeeld van Rory Gallagher (1948 – 1995), er is hier ook elk jaar een muziekfestival met zijn naam. We hebben besloten vandaag verder te rijden naar Bundoran, ook omdat daar meer overnachtingsmogelijkheden zijn.

We rijden vandaag door een dichter bevolkte streek dan afgelopen dagen, er zijn meer boerderijen en de landerijen zijn weer omzoomd. Bundoran richt zich ook op het kusttoerisme, veel horeca, meerdere hotels, hostels, talloze stacaravans en een heus resort: het great Northern Hotel! Wij nemen onze intrek in het Rougey Lodge, een hostel met een prima kamer. Ik ga met mijn fiets naar de fietsenmaker, er schuin tegenover. Ze bellen wel als hij klaar is.

Als we in de buurt koffie gaan drinken, zie ik dat de reparatiewinkel al gesloten is, dat wordt morgenochtend! We lopen een rondje langs een kermisterrein, met een heus reuzenrad, naar het zandstrandje aan Donegal Bay met open verbinding met de Atlantische Oceaan. Bundoran lijkt me  een familiebadplaats. In het hostel begin ik met de blog, raak in gesprek met een stel uit Milaan en een vrouw uit de VS en de gastvrouw van het hostel, een heel vriendelijk vrouwtje.

We halen eten bij de afhaalchinees, daarna kijk ik terug op de dag: heel tevreden.

Ik voel me vandaag gelukkig weer een stuk beter en heb zin om te fietsen. Jammer genoeg begint het weer snel te regenen, maar dat mag de pret niet drukken. Het regent niet zo hard en de omgeving is weer mooi.

De Blueberry Tearoom was erg leuk, we hadden niet zo’n volle tent verwacht. De mevrouw die naast mij zat hoorde ons Nederlands praten en begon te vertellen dat haar moeder een B&B had en dat de eerste gast een vrouw uit Meppel was en dat zij al jaren contact met haar hadden en zelf ook in Meppel op bezoek geweest zijn. De mensen zijn hier erg aardig en beginnen heel gemakkelijk een gesprek. Wim zit op dit moment met een jonge vrouw uit Manchester te kletsen.

Het was weer een prima vakantiedag. De komende dagen lijkt het veel te gaan regenen, jammer.

1. Jolanda:
    20 juli 2023
    Fijn dat het weer een beetje beter gaat eugenie groetjes daar
  2. ANS:
    21 juli 2023
    Succes met je fiets Wim! Fijn dat het goed gaat (ondanks de regen), toch beter dan in Spanje nu 😅
  3. Rini van der Ven:
    21 juli 2023
    Beste Eugenie, jammer dat je je niet goed voelt: snel beter worden zodat je echt van jullie trip kunt genieten
    En Wim....geniet ervan en je fiets komt natuurlijk in orde: mooie foto's dus dat genieten gaat zeker komen