Dinsdag 25 juli, Letterfrack – Kilronan, Inishmore, 75 km

25 juli 2023 - Aran Islands, Ierland

Als we om 8:00 u in de keuken komen, denken we dat het ontbijt nog niet is voorbereid, iets later zien we beneden al 15 mensen van het ontbijt genieten. Zelfgebakken brood, eitje, fruit en conversatie met de andere gasten. Tegen negenen vertrekken we.

Het blijft de hele dag droog, soms is het zonnig, soms bewolkt tot ca. 23°C en we hebben meestal steun van de noordwestenwind. 15 ontspannen km’s soms langs zee of over een landtong om in Clifden te komen. Een aardig plaatsje waar we al koffie drinken omdat er daarna uren lang geen mogelijkheid voor is. Iets verder naar het zuiden zien we het onderwerp van het nummer van Michel Sardou: ‘les lacs de Connemara’: we rijden over een vlakte met tientallen meertjes. In alle rust rijden we over een weggetje er tussen door. Het prachtige landschap van Connemara.

Daarna voert de R342 ons weer langs zee, 15 km verder voert een kleiner weggetje ons over een stil schiereiland. Hier zien we dat er onlangs nog turf gestoken is, iets verderop liggen bergen turf te drogen, bij een huis zien we zelfs de voorraad voor de winter. De R340 voert ons weer langs zee en rond twaalven zijn we toe aan lunch en koffie. Niets! We lunchen op een muurtje, pas 15 km over de R336 komt er koffie. We rijden naar Rossaveel, halen kaartjes voor de ferry en horen dat die pas om 18:30 u gaat! Op de kade doe ik een dutje op een bankje, we kijken naar de vele passagiers die met meerdere boten aankomen. Veel dagjesmensen van de Aran-eilanden. Wij nemen de boot naar het hoofdeiland Inishmore.

Iets later dan gepland komt onze boot. Na een rustige overtocht (40 min.) zijn we snel bij het Kilronan-hostel dat ik al geboekt had. Tassen dumpen en een warme maaltijd in het restaurant ernaast. Forel en pizza, oké. Nu zitten we in de eetkeuken van het hostel en kijken weer terug op een mooie dag!

Ik had vannacht redelijk slecht geslapen, dat kwam door het geluid van een riviertje, naast ons hostel. Het fietsen ging gelukkig toch goed. Het was weer een prachtige route, vooral de vele meertjes. Ik vond het wel vreemd dat we weinig vogels zagen. Het laatste stuk naar Rossaveel was best taai, vond ik, meer last van de wind en ik had al uren zin in koffie. We zijn vandaag meer fietsers met bepakking tegengekomen dan de andere dagen.

Morgen willen we wat van Inishmore gaan bekijken, maar het lijkt helaas weer slecht weer te worden.

1. Anita Baart:
    25 juli 2023
    Was een fijne dag, zo te lezen! Is jullie gegund.
  2. Jolanda:
    26 juli 2023
    Hopelijk mooi weer daar weer een mooi verhaal groetjes daar
  3. Thea:
    27 juli 2023
    Hoop dat het woensdag meegevallen is met het weer,dus minder regen,foto's genot om steeds weer te zien