Zondag 12 sept. Venlo – Velbert, 76 km

12 september 2021 - Velbert, Duitsland

We slapen goed en hebben alle tijd om onze tassen te pakken voor we om 8:30 u gaan ontbijten. Met de fietsers uit Groningen praten we nog wat over hun en onze plannen en ervaringen. Ine, de gastvrouw had vier kinderen en het kost haar geen moeite om regelmatig aan diverse gasten een prima ontbijt voor te zetten.

Tegen half tien gaan we op weg. We vervolgen de Leutherweg die we ook al vanuit het centrum gereden hebben, verder de grens over naar Leuth. Het is al zonnig, nog een beetje fris en de wind komt nog steeds vanuit het zuidwesten. Het is nog rustig als we door Leuth via Hinsbeck naar Grefrath rijden. Soms volgen we knooppuntbordjes, soms beschreven routes, maar regelmatig ontbreekt het vervolg. Daarom komen we door Kempen op weg naar Krefeld, terwijl we zuidelijker hadden willen blijven. Een mix van fietspaden langs de verbindingswegen, landwegen en bospaden.

In Krefeld moeten we even zoeken voor we de weg richting brug over de Rijn hebben. Ná het centrum komen we gelukkig nog een bäckerei tegen, zodat we iets na elven onze eerste koffie met pruimengebak (twee voor de prijs van één!) konden bestellen. Prima! Na de Rijnbrug slaan we af om parallel aan de Rijn zuidwaarts te rijden. Steenslagwegen, de Rijndijk is alleen voor mountainbikers geschikt. Én om er ons middagbrood met de overgebleven stukken vlees van gisteravond op te eten, met zicht op de stroomopwaarts zwoegende boten. Dit gebied, Angerland is heel vlak, met weilanden en veel koolvelden. We hebben nog nooit zoveel rode kool bij elkaar gezien.

Hier hebben we moeite een doorgaande route te vinden, zodat we wat later weer noordelijker bij de 288 uitkomen en daarna op nieuw zuidoostelijk naar Angermünd rijden. Verder volgen we nu de weg door de dorpen, met een naastliggend fietspad van wisselende kwaliteit: veel omhooggedrukt asfalt door de boomwortels. We komen nu duidelijk in een wat heuvelachtiger gebied terecht met klimmetjes tot 6%. In Lintorf hopen we op cappuccino en espresso, we krijgen twee ‘sloten’ koffie. Toch gaat kwaliteit boven kwantiteit!

We klimmen verder naar Heiligenhaus. Omdat we geen contact konden krijgen met ons vrienden van de fietsadres, rijden we verder naar Velbert. We bellen even of de jeugdherberg daar ook kamers verhuurt aan stellen (de website heeft het namelijk alléén over groepsaccommodatie). Het laatste stuk rijden we via een fietspad over een oud spoortraject, zodat het klimmen wat gelijkmatiger gaat. We krijgen de bevestiging dat we welkom zijn en een kwartiertje later checken we in. We zien verder geen gasten, gaan naar onze kamer met twee stapelbedden, douchen, doen de was, maken een soepje en rusten wat.

Tegen zessen rijden we richting centrum. We zien een afhaaleettentje met pizza’s en pasta’s waar we gelukkig ook kunnen eten. Een prima pasta van het huis voor Eugenie, een wat standaard spaghetti carbonara voor mij én een lekkere mozzarellasalade voor ons beiden. Prima na het vele vlees van gisteren. Een espresso en cappuccino in het centrum, terwijl we kijken naar de mensen die flanerend genieten van de mooie avond. Wij zijn ook tevreden. Tegen halfacht zijn we terug en neem ik de tijd voor dit verslag.

We hebben weer een goede fietsdag gehad. De afstand is iets meer geworden dan de bedoeling was, maar het ging goed.  De eerste helling van 6% viel een beetje tegen; ik ben het klimmen niet meer gewend. Daarna hadden we nog hele stukken vals plat, wat wel een beetje ploeteren was voor mij. Toen we in de jeugdherberg aankwamen, ben ik dan ook meteen in slaap gevallen. We hebben wel echt weer een vakantiegevoel, zeker nu we in Duitsland fietsen en het  zo’n mooi golvend landschap is. We hebben het tot nu toe ook getroffen met het weer.