Zondag 19 sept. Jülich – Roermond 74 km

19 september 2021 - Roermond, Nederland

Voor we insliepen, hoorden we nog even de feestgeluiden van beneden, maar al snel won de vermoeidheid het. Pas om 7:00 u worden we gewekt door luid gelui van kerkklokken. Er staat beneden een goed ontbijt klaar, het is hooguit even wachten voor er plaats is, vanwege de 25 andere fietsers. Pas tegen 9:30 u gaan we op pad. Eerst naar de citadel, midden in de stad. Twee toegangspoorten aan beide zijden, zorgen ervoor dat we zo door dit imposante complex kunnen rijden. Op ca. 10 km ten oosten van Jülich ligt de bruinkolenmijn van Hambach. Bruinkool is hier in dagbouw gewonnen, waardoor een immense kuil ontstaan is van kilometers doorsnede. Hele dorpen moesten daarvoor wijken. Vanuit het westen lukt het ons niet om tot aan de rand van de kuil te komen. Verbodsborden dreigen met hel en verdoemenis als  je het zou proberen.

We draaien maar weer om en als we na 23 km weer door Jülich rijden, gaan we er eerst maar koffie drinken. We houden vandaag meestal de verbindingswegen door de dorpen aan omdat het pad langs de Roer deels nog versperd is door de regenval van twee maanden geleden. Via Linnich en Wassenberg gaan we bij Rothenbach de grens over. Wéér tijd voor een koffie. Daarna gaat het soepel verder naar Roermond.

Op het plein voor de Munsterkerk is het gezellig druk, met optredens vanuit een muziekkiosk. Trouwens een heel mooi plein tussen de bomen, met sfeervolle parasols en plantenbakken. In de Munsterkerk raken we in gesprek met twee vrijwilligers, die ons de historie van deze kerk vertellen. (Een van) de oudste kerk in Nederland (800 jaar) met een romaanse oorsprong die later door Pierre Cuypers (Rijksmuseum) vergroot is, met o.m. de opvallende torens en veel kleurige details, die inmiddels weer verwijderd zijn. Het sobere interieur heeft nu veel meer zeggingskracht.

Aan het plein genieten we daarna van een glaasje fris, voor we de Maas opzoeken, de Roer kruisen bij zijn monding en ons gastadres opzoeken. Toen ik reserveerde zat mevrouw al in Spanje, haar zoon ontvangt ons. Na een cola op het terras vergapen we ons aan de wonderlijke collectie waarmee de kamers, ook onze slaapkamer, gestoffeerd zijn. Als Eugenie haar shirt uittrekt en toevallig de kloonluchter met plastic glimmers raakt, valt er al een kaars omlaag. Het kost me moeite om alles te herstellen.

Nadat we gedoucht en omgekleed  zijn, rijden we terug naar het centrum. Eigenlijk op zoek naar een Chinees restaurant komen we bij een Grieks restaurant, Acropolis. We kiezen beiden een heerlijke vegetarische schotel, een aanrader en zijn nog net voor het donker weer op ons gastadres.

We hadden weer een prima fietsdag met grotendeels wind mee. Ook de temperatuur was weer heel goed.

We hebben in deze vakantie vaak koffie gedronken bij een bakker of een ijssalon en het is me opgevallen dat er zeer veel gebak en veel zeer grote ijscoupes gegeten werden.

Ik kende Roermond niet en vond het heel leuk om er een tijdje te zijn. De Munsterkerk vond ik erg mooi. Ook de Maas en het watergebied erom heen is heel mooi.

1. Wilma:
    19 september 2021
    Hoi Wim en Eugenie,
    Heel leuk om de reisverhalen weer te lezen, zodat we jullie weer kunnen volgen. Wij zijn vorige week teruggekomen uit Duitsland, sommige geschreven stukjes zijn heel herkenbaar (koffiedrinken bij een bakker)
    Nog fijne fietsdagen, groetjes, Sef en Wilma
  2. Joke:
    20 september 2021
    De buitenkant van de kerk is al mooi, dan zal het binnen zeker niet minder zijn. Een mooi maria beeld. Koffie drinken bij een bakker, makkelijk toch. Alleen er liggen ook veel verleidingen. Ook het weer is goed.
    Vanaf volgende week maandag tot en met vrijdag gaan wij naar centerparcs, dus dan zal ik geen reactie plaatsen. Wat mij opvalt, jullie eten weinig pizza 🤣