Zaterdag 18 sept. Köln-Deutz - Jülich 73 km

18 september 2021 - Jülich, Duitsland

Vannacht heb ik slecht geslapen doordat er veel geluiden van buiten kwamen. Of het nu mensen direct voor de jeugdherberg waren of op het plein voor station Köln-Deutz is niet te zeggen. Vanochtend was ik dus nog moe. In de eetzaal is het druk. Ook veel deelnemers aan een bijeenkomst van gehandicapten. We bespreken wat we nog willen zien in Keulen.

Het Joods kerkhof, een van de grootste van Duitsland, ligt dicht in de buurt. Het is echter alleen op afspraak te bezoeken. Iets verder naar het zuiden ligt een oude draaibrug  die echter niet te zien is omdat hij wordt gerestaureerd. We willen de Rijn kruisen over de Südbrücke, een spoorbrug waar een voet-/fietspad naast ligt. Géén mooie oprit voor fietsers, we moeten de fietsen naar boven dragen. Ik begin toch wat oud te worden om de fiets met tassen en al de trappen op te brengen, dan maar wat geleidelijker.

We rijden nog wat verder langs de westoever tot we de grootstad uit zijn en via de plaatsen Rondorf (koffie) en Meschenich naar Eischenich rijden. Daar wacht de enige klim op ons, vermoedelijk een oeverwal van de Rijn. Daarna gaat het soepel naar Erftstadt. Het is een prima fietsdag, ca. 25°C. en weinig wind. De Jeugdherberg in Hürth is geen optie omdat die inmiddels gesloten is. Het hotel in Eggersheim komt voor ons ook te vroeg, zodat we doorrijden naar Düren.

Na wat zoeken komen we bij het Ibis Budget dat vol blijkt te zitten. Ook een ander hotel blijkt volgeboekt. Ik informeer bij het hotel in Jülich. Het is zo’n mooi weer dat we doorrijden. Rond 17:00 u zijn we er. De fietsen kunnen in de hal gestald worden. De eerste twee, er komen er nog 25! Er zit namelijk ook een fietsgroep uit Eindhoven die met een rondreis bezig is. We nemen onze intrek, ik reserveer een adres voor morgen in Roermond. Beneden is een muziekgroep aan het soundchecken.

Er is hier vandaag een “verschillende culturenfeest”. De terrasjes zitten vol, iedereen geniet van eten, drinken en deze mooie nazomerdag. Op het plein wat verderop treedt een band met koperblazers op. We eten er Mexicaans en spreken sommige  fietsers uit Eindhoven. Nu zijn we terug op onze kamer en kan ik de band die beneden speelt wel waarderen. Covers van Anouk, Melissa Etheridge, Anny Lennox en andere sterke vrouwen. We hebben ook de overnachting van maandag al geregeld.

We zouden vandaag een rustige dag houden, omdat we gisteren zoveel gedaan hadden. Achteraf noemt Wim dit weer “een ontspannen hersteldag “. Het was dus veel verder dan de bedoeling was, maar het ging heel goed.  Jülich is een veel leukere plaats dan Düren.

Het laatste stuk van de route was vlak en bijna geen bossen, waardoor we een ver uitzicht hadden, ook wel weer mooi. Alles bij elkaar weer een prima fietsdag.

1. Tien:
    19 september 2021
    Beter geslapen Wim ?
    Vandaag een mooie fietstocht naar Roermond , gezellige dag en veel plezier op de tweewielers !
  2. Hermee en Antoinette:
    19 september 2021
    Jaja Eugenie, hadden ook al door dat er een stijgende lijn te bespeuren was in het aantal gereden kilometers. Veel plezier met het vervolg van jullie reis. Thuis alles in orde.
    Groetjes
  3. George L:
    20 september 2021
    "Fietsen met tassen en al trappen op dragen" , dit stukje door/voor pensionado"s viel me even op. zie ook..... https://www.leukespreuk.nl/spreuken_pensioen.htm