Maandag 20 sept. Roermond – Well, 69 km

20 september 2021 - Well, Nederland

Mevrouw zit met haar camper in Spanje, zo kunnen nu wij haar slaapkamer gebruiken. We hebben er een prima nacht, omdat je slapend toch niet op de vele snuisterijen let. Met een duur woord zou je het “eclectisch” noemen, een ratjetoe van stijlen, maar.. uit de verslagen blijkt haar gastvrijheid. Zo ook die van haar zoon die een prima ontbijt heeft klaargemaakt. We praten nog een tijdje met hem over zijn familie in Spanje en zijn plannen.

We rijden weg langs de Maas. Het is al zonnig, maar een oostenwind zorgt dat het met 13° nog fris is. Via de weg door Swalmen en Reuver verlaten we de stad. In Venlo is het voetgangersgebied op maandagochtend heel rustig. Op het stadhuisplein is het tijd voor de eerste koffie. In het centrum kijken we nog even bij wat Art Nouveau-huizen. We bezoeken ook hier de Maasboulevard, waar men druk aan het werk is omdat een deel a.s. woensdag geopend wordt.

Vanaf hier rijden we over de Maasroute, een knooppuntenfietsroute een hele tijd langs de Maas en daarna oostwaarts en langs de Duitse grens. (In Velden eten we op een bankje bij de kerk ons brood.) Het is een mooie tocht door de bossen deels over goed berijdbare grindpaden. In Arcen bereiken we weer de bewoonde wereld. Tijd voor een lekkere kop soep op een terras. Via de N271 rijden we naar Well, waar we de tijd vullen met een tweede koffie bij een bakker. Op mijn telefoon kan ik wat van de tijdrit bij het WK voor dames zien.

We kijken daarna even bij het kasteel, waarvan de tuinen gewoonlijk vrij toegankelijk zijn. Een bewaker komt ons uitleggen waarom dat tijdelijk niet zo is. Een gevalletje quarantaine van nieuwe buitenlandse studenten op deze privéschool. Hij lijkt het ook wel prettig te vinden met een praatje de tijd te verdrijven. Na nog even de ontknoping bij het tijdrijden te hebben gevolgd, rijden we naar ons gastadres.

Leonie en Dick wonen in een straatje achteraf in wat zij noemen een “vijfsterrenhofje”. Een mooi huis met een prachttuin. Bij een koffie wisselen we al fietservaringen uit en Leonie reserveert een plek voor het avondeten. We nemen de intrek in de blokhut in de tuin. We douchen en verkleden ons voor we naar de jachthaven fietsen naar “Lucas aan het water”. Een rustig restaurant, ongeveer het énige dat op maandag open is. Een prima maaltijd met vis en kipsaté. Een uurtje later zitten we weer in onze blokhut, opnieuw na een prima fietsdag.

We hadden vandaag iets meer last van de wind en ik was nog een beetje moe van de afgelopen dagen. In Venlo hebben we iets meer rondgefietst en rondgekeken, wat leuk was. Het volgen van de Maasroute was ook goed, omdat we daardoor wat rustiger weggetjes hadden en we hadden toch tijd genoeg. Het is hier een heel mooie omgeving rond het Leukemeer.  De temperatuur was iets minder dan de afgelopen dagen, maar nog steeds goed fietsweer.

1. Ine:
    20 september 2021
    Wat een mooie omgeving
  2. ANS:
    20 september 2021
    Ziet er mooi uit!
    En het blijft mooi weer (bofferds:-)
  3. George L:
    21 september 2021
    De vele mooie foto's doen mij vermoeden dat je een goede compacte lichtgewicht travel camera hebt;ben simpel benieuwd welke.( mijn Panasonic heeft het na 12 jaar begeven.)
  4. Thea:
    22 september 2021
    Geniet steeds van jullie mooie verhalen en vind het altijd weer knap dat Julie na een fietsdag de energie opbrengen om een verslag te schrijven waar wij zo van kunnen genieten en "meereizen" met jullie fietsvakantie,bedankt
  5. Eugenie en Wim Huisman:
    26 september 2021
    Wat de vraag van George betreft:
    ons fototoestel is een Panasonic DMC-FS3 met een Leica-lens; inmiddels een oud beestje dat ons al jaren vergezelt.