Maandag 13 sept. Velbert – Letmathe, 58 km

13 september 2021 - Letmathe, Duitsland

Gisteravond zag ik dat er nog wat artikelen waren binnengekomen om te redigeren, zo werd het toch nog wat later voor ik sliep. Na een goede nacht sliep ik vanochtend door de wekker: om 8:10 u worden we wakker. Beneden in de eetzaal is er niemand; als de man van gister ons tegenkomt neemt hij ons mee naar een andere eetzaal waar het buffet klaar staat. We zijn de enigen; mogelijk waren er al twee gasten vóór ons aan de vuile bordjes te zien. Een goed ontbijt met lekkere broodjes, fruit en een yoghurtje voor onderweg. Na negenen rijden we weg, het is al zonnig; de oostenwind voelen we nauwelijks. We rijden weer omhoog naar het centrum en pakken aan de zo-kant een weg die door de bossen naar Neviges daalt. Dan volgt een lange 6% klim naar Dönberg, een reden om de windstopper maar uit te doen. De dorpjes hier horen bij Groot-Wuppertal. In Herzkamp drinken we koffie bij een bakker. Om in Hasslinghausen te komen verlaten we de grote weg en volgen de fietsroute deels over oude spoorbanen die ons al een stuk verder zelfs tot Gevelsberg voert.

Hier eten we op een bankje ons brood (ook nog een paar broodjes van gisteravond) en bescherm ik me tegen de zon. Weg 7, redelijk vlak, voert ons naar Hagen door een gebied met aaneengesloten bebouwing op beide oevers van een riviertje. Hier volgt een tweede koffie bij een shoarmatentje. Het is even zoeken voor we de goede uitvalsweg oprijden die het dal uitklimt en daarna het riviertje de Lenne kruist. Dat volgen we de laatste km ’s door Oege tot Pension Heidi’s Lennemuehle. Als ik tegen 15:00 u aanbel doet een vrouw open. We hebben geluk, dat ze er nog is. We hebben een prima kamer. Douchen, drogen de was van gisteren en rusten wat uit.

Rond 18:00 u rijden we twee km verder door naar Letmathe, waar op maandag veel eettentjes dicht zijn. Uiteindelijk eten we lekker pizza en drinken een koffie bij de buren. Inmiddels zijn we terug, tevreden over weer een prima fietsdag!

Het was niet zo’n lange route vandaag, maar we hebben behoorlijk veel moeten klimmen, vooral ’s ochtends. Ik merkte goed dat mijn conditie nog niet alles is; Wim moest regelmatig op mij wachten. Het was een mooie route, soms verre uitzichten, soms door de bossen. De stad Hagen was vrij druk, maar ook door een drukke stad rijden gaat nog steeds prima.

Onderweg kwamen we regelmatig fietsers tegen, de meesten op e-bikes. Gisteren waren er nog meer fietsers, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het een zondag was en goed weer. Er zijn hier heel veel fietsroutes, alleen zijn er soms bordjes weg, zodat je toch nog fout kunt rijden. Soms kom je via een fietsroute langs heel mooie  weggetjes, die je op de kaart niet zomaar kunt vinden.