Woensdag 27 maart Venda Nova – Braga per auto

27 maart 2024 - Braga, Portugal

Na een goede nacht staan we om 7:30 u op. De storm met slagregens van vannacht werkte kennelijk rustgevend. Er staat een prima ontbijtbuffet klaar en tegen negenen gaan we op weg, in de regen. We vervolgen de N103, nog steeds met veel bochten door de heuvels, dus op ons gemak.

Ons eerste reisdoel is Bom Jesus do Monte, een van de markantste heiligdommen van Portugal. Een stelsel van barokke trappen voert een 300 m hogere heuvel op, naar de kapel van het heilig kruis van Jezus. Boetelingen gingen hier op hun knieën omhoog, wij volgen de vriendelijke stem van Google Maps die een route mét de auto naar de top voorstelt. We volgen die tot het met 20% zó steil wordt dat de voorwielen op de natte keien beginnen te slippen. Heel voorzichtig laten we de auto terugzakken tot we een beter begaanbaar alternatief naar de top vinden.

We dalen een paar trappen af, helaas is er weinig zicht op Braga. Op elk plateau is een kapelletje met een kruiswegstatie. In de regen houden we het al snel voor gezien. De cabine van de kabelbaan lijkt niet in gebruik. We bekijken de kapel waar ons vooral de wand achter het hoofdaltaar opvalt: Beelden van een tiental Romeinen in wapenrok!

We dalen Braga in, zien al snel ons hostel, alleen zijn alle parkeerplaatsen langs de weg afgesloten met blauwwitte linten, i.v.m. de processie van vanavond. We kunnen in de parkeergarage terecht. Onze kamer is nog niet klaar, we gaan dus eerst het centrum maar in. Braga, ongeveer zo groot als Breda, heeft zich helemaal ingesteld op de Goede Week, de week voor Pasen. In de straten in het centrum hangen banieren over de straat en er klinkt Gregoriaans gezang uit de luidsprekers.

Terug op onze kamer rusten we even wat uit en bezoeken dan de kathedraal. Toen het koninkrijk Portugal in de 12e eeuw ontstond, werd Braga de zetel van de aartsbisschoppen en daarmee het religieuze centrum, het wordt zelfs wel het Portugese Rome genoemd, ook dankzij de vele kerken. We bekijken de kerk en het ernaast liggende museum. In een van de gebouwen van de universiteit bekijken we de fototentoonstelling over 1974, het jaar van de Anjerrevolutie, toen het regime van Caetano omver werd geworpen. Dan is het tijd voor koffie in a Brasileira, een prachtig Art Nouveau-café. Een chocoladegebakje voor de verjaardag van Eugenie is hier wel op zijn plaats. Na nóg een kerk en wat opties voor eten vanavond, gaan we weer naar ons hostel voor deel 1 van dit verslag.

Het was weer een erg mooie route vandaag, wel jammer dat het vaak regende. Bom Jesus do Monte is wel indrukwekkend, maar de grot naast de kerk vond ik wel een beetje Eftelingachtig. Het was fijn dat het niet druk was (met dank aan het slechte weer).

We zitten in Braga op een centrale plek, wat heel fijn is, want dan kunnen we alles te voet doen. Met een fiets in een stad is veel gemakkelijker dan met een auto, want daar moet je altijd maar een parkeerplaats voor zien te vinden. De sfeer in de stad is prettig en de kerken die we zien zijn mooi. Er zijn verschillende gebouwen met gevels bedekt met tegeltjes. Daar staat Portugal bekend om, dus dat zullen we nog wel vaker zien.

We komen, nadat we onze auto geparkeerd hebben, twee middelbare schoollieren tegen die als vrijwilligers in hun vakantie toeristen helpen met een plattegrond en uitleg over een route of zo. Zo kunnen ze hun Engels oefenen; ze zijn heel aardig.

Om 19:00 u zijn we de eersten bij Silvas. Er wordt een schotel met aardappel, vis, broccoli en spinazie voor ons opgediend. Heerlijk! Het blijft lang stil in de zaak, maar als we vertrekken, zit ie half vol. Prima plek!

Straks kijken we nog naar de processie die hier door de straat gaat komen, áls het weer het toelaat.

Omdat het blijft regenen, lijkt de processie te zijn afgelast.

1. Anita Baart:
    27 maart 2024
    Was een bijzondere verjaardag!
  2. Claudia:
    Nog van harte proficiat Eugenie! Alle goeds gewenst
  3. Jolanda:
    27 maart 2024
    Mooi gefeliciteerd met je verjaardag
  4. Jolanda:
    Gefeliciteerd met je verjaardag
  5. Ine:
    27 maart 2024
    Hopelijk zie je de processie, mooie cultuur.
  6. Rian:
    27 maart 2024
    Het gaat denkelijk al wat beter met je, Eugenie: lekker taartje!
    Wat bijzonder dat jullie Semana Santa van heel dichtbij kunnen bijwonen.
  7. Truus:
    27 maart 2024
    Eugenie van harte proficiat met je verjaardag. Fijn, dat jullie al veel bezienswaardigheden gezien hebben.
    Ben je weer een beetje opgeknapt?
  8. Alda Joosen:
    27 maart 2024
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Mooie foto’s hoor. Wij vertrekken vrijdag naar Albufeira. Ook daar zijn de vooruitzichten wat het weer betreft niet zo goed. Maat met een regenjas kun je toch bezienswaardigheden gaan bekijken.
  9. Jan:
    Proficiat Eugenie
  10. ANS:
    27 maart 2024
    Deze dag had echt een zonnetje verdiend. Wat een mooie stad en mooie kerken.
    En dan nog een processie voor je verjaardag! Bofferd 😁
  11. Hermee en Antoinette:
    27 maart 2024
    Eugenie, ook namens ons allebei van harte proficiat met je verjaardag. Laten we nu maar hopen voor jullie samen dat het weer snel beter wordt. Groetjes
  12. Tien:
    28 maart 2024
    Beste Eugenie en Wim , van harte gefeliciteerd met de verjaardag !
    Goede Gezondheid ! Proost op het Leven !
  13. Thea:
    28 maart 2024
    Mooi verhaal weer met al die religieuze plaatsen,zal vast indruk gemaakt hebben om de verering daarvan,mooi kado op je verjaardag
  14. Joke:
    Gefeliciteerd met je verjaardag 🥳
    Hier regent het ook.
    Jullie hebben weer mooie dingen gezien.
    En een beetje Efteling
  15. Lisette Jansen:
    28 maart 2024
    Een leuke verjaardag gevierd met veel lekkers.
  16. Oene Rozendal:
    28 maart 2024
    Gefeliciteerd met je verjaardag Eugenie.

Heel bijzonder dat jullie in de Goede week voor Pasen in Braga zijn.

Nu maar hopen dat het weer snel beter wordt en dat jullie kunnen fietsen.

Groeten uit Maastricht.

Oene

NB Wij gaan vandaag bij Johan en Carla van Bussel op bezoek.
  17. D.A. Nijkamp:
    28 maart 2024
    Nog van harte gefeliciteerd Eugenie. Het taartje ziet er heerlijk uit. Was vast heel lekker.
    Nu nog mooi weer bestellen.

Jouw reactie