Zondag 31 maart Porto

31 maart 2024 - Porto, Portugal

We staan na een prima nacht rond 8:00 u op. Een half uurtje later kunnen we ontbijten. Aan tafel praten we een tijdje met een gezin uit de buurt van Koblenz, die in een weekje Portugal per auto bezoeken. We moeten een beetje opschieten om om half 10 het trammetje naar het centrum te nemen. Het is vandaag bijna de hele dag zonnig! De route volgt de Douro naar eindstation Infante in de benedenstad Ribeira. De tram is weliswaar toeristisch, maar zo vroeg op Paaszondag hebben we de tram voor ons alleen.

Het eerste doel is de Ponte de Luis I, ontworpen door Gustave Eiffel (1886). Één reusachtige boog van geklonken stalen strips verbindt hier beide oevers. Boven over de boog loopt een weg voor de tram en voetgangers en fietsers, op de hoogte van de benedenstad hangt er nog een weg onder voor o.a. autoverkeer. We wandelen over deze onderste brug naar de overkant van de Douro, waar alle Port-huizen gevestigd zijn. Van die kant heb je een mooi uitzicht op hoe Porto van de benedenstad t/m de bovenstad langs de oever ligt.

Via nauwe steile straatjes beklimmen we vanuit Ribeira de helling naar de Sé-kathedraal. Er is geen dienst, maar een koor geeft begeleid Dona Nobis Pacem ten beste. Bij de kathedraal ben je bijna op de hoogte van de bovenste weg over de Louis I-brug, we lopen te midden van tientallen voetgangers de brug op om van het mooie weer en het uitzicht over de Douro te genieten. Daarna lopen we met een boog naar het São Bento-station, waar we gisteren aankwamen. Een koffie op het terras ervoor, daarna bekijken we nog eens uitvoerig de azulejos in de stationshal, op het moment dat de enige regendruppels van de dag vallen.

Omdat de weersverwachting voor morgen weer slecht is, nemen we morgen vanaf hier de trein naar Aveiro. Door de bovenstad lopen we naar het stadhuisplein, eten er ons brood op een bankje in de zon, komen weer langs de nu gesloten Lello & Irmão-boekwinkel, drinken nóg ergens koffie en nemen de tram weer terug naar onze jeugdherberg. De tram zit nu boordevol. Hij is weliswaar pittoresk, maar na één halte begeeft de kabel naar de bovenleiding het. Of men maar geduld wil hebben tot er een collega van de machinist komt om het probleem op te lossen. Wij stappen uit om de drie km terug te lopen, na twee km komt de inmiddels gerepareerde tram weer voorbij, hij stopt voor ons en geeft ons het laatste stukje een lift.

Op onze kamer doet Eugenie vervolgens een dutje en ik volg de ronde van Vlaanderen. Later op de middag fietsen we langs de Douro naar het westen tot waar die uitmondt in de Atlantische Oceaan. We eten er pizza, kijken een tijdje naar de golven en zijn weer op tijd terug. Tevreden over een mooie en actieve dag.

Het was heerlijk weer om Porto te bezoeken. We waren redelijk vroeg en bij de Ponte de Luis I was het nog niet heel druk, later bij de kathedraal wel. Daarna zijn we wat rond gaan wandelen. Normaal gesproken hangt er blijkbaar in de nauwe straatjes veel was, maar natuurlijk niet met Pasen en met kans op regen.

Op pleinen zijn normaal met goed weer ook straatartiesten en muzikanten, nu hebben we één accordeonist gezien en iemand die aan het dansen was, wel leuk (zie video). Het was druk in Porto, maar wel gezellig druk.

Vanavond was het heel leuk om richting de Atlantische Oceaan te rijden en gelukkig was het nog steeds goed weer. Al met al was ons bezoek aan Porto heel geslaagd.

1. Ronald en Laetitia:
    31 maart 2024
    Wat een bijzondere Pasen voor jullie. Zo te lezen zien je al een hoop van het echte Portugese straatleven. Nu nog die stralende zon! Die gaat vast nog komen de komende weken. Veel plezier samen!
  2. ANS:
    31 maart 2024
    Eindelijk een dag met mooi weer. Het klinkt goed en mooie foto’s. Goeie reis morgen.
  3. Anita Baart:
    31 maart 2024
    Zon! Een accordeonist! De zee! Mooie stad! Een geslaagde dag!!!
  4. Jan:
    31 maart 2024
    Een mooie dag en mooie foto’s. Veel plezier nog!
  5. Tien:
    1 april 2024
    Hoi Eugenie en Wim, een mooie stad Porto met de Louis 1 brug !
    Heerlijk om een droge dag te hebben , met de fiets naar de Oceaan.
    Goede reis naar de volgende bestemming , veel plezier , gezellige dag !
  6. Joke:
    1 april 2024
    Een dag zonder regen daar genieten jullie van. Wat een prachtige foto’s

Jouw reactie