Zaterdag 30 maart Gimarães – Porto per trein

30 maart 2024 - Porto, Portugal

Rond 7:30 u staan we op na een goede nacht, de regengeluiden werkten rustgevend. Als we alles gepakt hebben gaan we beneden ontbijten. De Duitse scholieren zijn kennelijk nog niet wakker. Iets na negenen gaan we op pad, zetten de auto nog iets netter in het parkeervak en fietsen meteen naar het station, want … het regent alweer en de weersverwachting blijft slecht.

We schuiven aan bij het loket. 15 minuten zou ruim voldoende moeten zijn voor drie klanten. Het blijft maar duren bij de eerste, uiteindelijk zijn we nog op tijd voor de trein van 9:52 u naar Porto. Een zeer vriendelijke en behulpzame conducteur en eigenlijk is de hele sfeer in de trein ontspannen. Elke halte wordt er gestopt, anderhalf uur later hebben we de 60 km overbrugd.

We arriveren in het centraal station, São Bento (Heilige Benedictus). De muren in de vertrekhal zijn volledig bedekt met azulejos, de blauw beschilderde tegels, die de geschiedenis van Portugal verbeelden en veelkleurige panelen die bewoners uit de diverse streken van Portugal voorstellen. Dit station is deel van het oude centrum dat Unesco-erfgoed is.

Je merkt buiten het station dat het érg druk is, Porto is een populaire vakantiebestemming met de Pasen. We drinken een kopje koffie voor we de Lello & Irmão-boekwinkel willen gaan bezoeken, die hier vlakbij ligt. Deze is beroemd om het Jugendstil-interieur, en met name de twee spiraliserende trappen. Omdat dit interieur en trappen model hebben gestaan voor de bibliotheek van Zweinstein uit Harry Potter, is het aantal belangstellenden geëxplodeerd en wordt er zelfs entree geheven. Als we door de inmiddels stromende regen bij de winkel komen, zien we een rij van 100 meter aan wachtenden om binnen te kunnen.

We zien het niet zitten om daarachter aan te sluiten en gaan maar weer schuilen in een winkelcentrum. Een uurtje hopen we op beter weer en bekijken de mensen om ons heen. Je kunt hier een onderzoek doen naar typen paraplu’s, en gelaatsuitdrukkingen van gelaten tot meewarig. Als het dan eindelijk droger wordt, dalen we langs steile straatjes over natte kasseien naar het rivierniveau. We rijden nog een paar km langs de rivier de Douro naar het westen om bij de jeugdherberg te komen. De rivier verbreedt zich hier tot een estuarium.

We moeten nog even geduld hebben, omdat het personeel nog zit te lunchen, daarna krijgen we een prima, warme, kamer, zodat we onze kleren kunnen drogen, een soepje kunnen maken en een dutje kunnen doen. Als het later opnieuw droog is, lopen we even naar de oever, doen wat inkopen bij de supermarkt, drinken nog een koffie en rond 19:00 u gaan we bij het Italiaans restaurant boven de supermarkt eten. Een prima spaghetti en maaltijdsalade.

Normaal zijn we niet van die “watjes” die niet in de regen willen fietsen, maar we zijn allebei nog verkouden en ik wil niet écht ziek worden. Vandaar dat we toch voor de trein gekozen hebben. Tijdens de treinreis waren er ook stevige buien. We hoopten dat het in Porto beter zou zijn, maar helaas. Ook ’s middags bleef het weer heel slecht, wat wel jammer was, want nu hebben we nog weinig van Porto gezien.

Vanuit het centrum richting de rivier gaan vond ik vermoeiend; ik durfde niet te fietsen over de natte kasseien in de steile straten. Langs de rivier was het prettig fietsen. Omdat we droog aan wilden komen in de jeugdherberg namen we niet de tijd om goed rond te kijken, hoewel ik wel zag dat sommige straten alleen uit trappen bestonden, behoorlijk steil.

Hopelijk kunnen we morgen wat meer van Porto gaan ontdekken, hoewel de weersvooruitzichten nog steeds slecht zijn, jammer.

1. Tien:
    31 maart 2024
    Hoi Eugenie en Wim , jullie treffen het niet met het weer !
    Het is een avontuur met aanpassingen , auto ,fiets , trein ...., steden bekijken.
    We reizen mee , nieuwe avonturen en belevenissen ....., veel plezier in Porto ! Genieten !! Prettige dag , tot morgen !
  2. Rian:
    31 maart 2024
    Wat weet je leuke feitjes en weetjes te vertellen! Eugenie, komt er al wat Spaans naar boven bij het lezen van de diverse bordjes?
    Hier is het weer ook pet!
  3. Eugenie:
    31 maart 2024
    Ja, het lezen van een tekst gaat redelijk goed, het lijkt veel op Spaans.
  4. Joke:
    31 maart 2024
    Allebei verkouden en dan steeds regen ☔️
    Jullie lopen ook met een paraplu.
    Toch weer mooie foto’s.
    De paas poppers hebben het hier ook niet getroffen.
  5. Sietse en Addie:
    31 maart 2024
    Hopelijk knapt het weer toch wat op om de stad te bekijken. Wij vonden het de moeite zeker waard, maar dat was met mooi weer in juni. Vergeet de port pakhuizen en proeflokalen niet😉
  6. Oene Rozendal:
    31 maart 2024
    Porto is de stad waar de meeste regen van Portugal valt. Het kan dus alleen maar beter worden.
  7. Anita Baart:
    31 maart 2024
    Helaas regen. Maar wat een mooi station!
    Op naar beter weer en mooie herinneringen!
  8. Alda Joosen:
    31 maart 2024
    Wat jammer van het weer, maar wij zijn in de Algarve, 's ochtends regen maar 's-middags zon. Dit weer gaat zeker jullie kant opkomen. Probeer toch van Porto te genieten is zo mooi.

Jouw reactie