Vrijdag 29 maart Braga – Gimarães per auto

29 maart 2024 - Guimarães, Portugal

Rond 7:30 u verzamelen we alle spullen, ontbijten en gaan richting parkeergarage. De iets meer dan 40 euro vallen ons voor bijna twee dagen nog wel mee. Via de A11 zijn we vlot in Gimarães. Onze jeugdherberg ligt aan een klein riviertje, Ribeira de Couros, iets ten zuiden van het centrum. Een paar honderd meter zuidelijker had ik op de kaart al parkeerplaatsen gezien. Een groot deel is gratis, zodat we hier de auto parkeren als we vanaf morgen gaan fietsen.

Al om 9:15 u komen we bij de jeugdherberg, checken in, droppen onze tassen, krijgen koffie terwijl de gasten nog ontbijten. Als we onze fietsen weer monteren, merken we dat de achterrem van Eugenie wat kuren heeft. Een fietsenmaker in de buurt belooft dat de fiets vanmiddag weer oké zal zijn.

De gastvrouw van de jeugdherberg toont ons plekken die we zeker moeten bekijken en via nauwe straatjes klimmen we het centrum in. Op een terrasje genieten we van een volgende koffie, de zon en de heuvels ten zuiden van de stad. Als het weer omslaat in een flinke regenbui, bezoeken we het Alberto Sampaio-museum in een gebouw dat als een rondgang om een kerk gebouwd is. Antieke kunst, schilderijen, beeldhouwwerken en juwelen vanaf de middeleeuwen.

Als we buiten komen is het weer droog. We volgen een voetpad dat naast de kantelen van de oude stadsmuur loopt naar het noorden. Hoger op de heuvel ligt daar het paleis van de hertogen van Braganza. Het is hier heel druk, duidelijk dat het én beter weer is én dat de Portugezen vakantie of een vrije dag hebben op Goede Vrijdag. Het paleis is om een grote vierkante binnenplaats gebouwd, op de verdieping zijn de zalen die door een overdekte rondgang verbonden zijn. Hier práchtige gobelins en mooie zalen.

Op de top van de heuvel, de Latito-berg, ligt het kasteel van Gimarães uit de tiende eeuw. De centrale toren is helaas niet te bezichtigen. Dan dalen we af naar het oude centrum, met nauwe bochtige straatjes. Na een stop voor een bord soep, halen we de fiets weer op en iets na vieren kunnen we op onze kamer. Zeer groot, met houten luiken voor de hoge ramen en een oude houten geboende vloer. Een contrast met gisteren! We doen een dutje en zoeken uit wat er mee moet op de verdere fietsvakantie en wat in de auto kan blijven.

Om 19:00 u gaan we eten bij Green Bistrot, een vegetarisch restaurant. We praten een tijdje met de eigenaar over flexibel blijven, Spinoza als Portugees én Nederlander en krijgen een heerlijke maaltijd voorgezet. Ook nu weer loopt het restaurantje pas vol als we vertrekken. Pas om 20:30 u is er tijd voor deze blog, we kijken terug op een actieve dag in deze mooie stad met beter weer dan de afgelopen week.

Gimarães is een leukere stad dan Braga, maar ook toeristischer. Het was fijn om een paar uur droog weer te hebben met zelfs wat zon. We hebben heerlijk rondgewandeld.

Het voelt een beetje vreemd dat morgen onze echte fietsvakantie gaat beginnen, maar we hopen dat dat gaat lukken wat het weer betreft. Overigens voelden de afgelopen dagen echt wel als vakantie. We hebben veel mooie dingen gezien en genoten van lekkere koffie en lekker eten.

1. ANS:
    29 maart 2024
    Genoeg ‘vakantie’ gevierd: fietsen jullie 🌤️💪😃!!!
    Zonder flauwekul, ik hoop echt dat nu alles mee zit; droog weer, genoeg energie en mooie routes 🙏🏼
  2. Oene Rozendal:
    Geniet van het fietsen.
    Hopelijk wordt het mooi weer.
  3. Ine:
    29 maart 2024
    Fijn dat jullie wel een vakantiegevoel hadden afgelopen week. Hopelijk blijft het nu mooi fietsweer
  4. Jolanda:
    30 maart 2024
    Mooi nou gaat het echt beginnen succes
  5. Thea:
    30 maart 2024
    Geniet van de mooie foto's, gemaakt in musea,nu de pedalen maar warm gaan draaien,succes en hopelijk geluk met de weergoden
  6. Wilma:
    30 maart 2024
    Jullie vallen van de ene vakantie in de andere......veel fietsplezier met hopelijk prima fietsweer. Geniet ervan.
  7. Anita Baart:
    31 maart 2024
    Morgen lekker fietsen, ik duim voor een zonnetje

Jouw reactie