Zondag 21 april Évora – Borba, 58 km

21 april 2024 - Vila Viçosa, Portugal

We hebben een onrustige nacht door lawaai van jongeren op het pleintje. Het is rustig aan het ontbijt, tegen 8:45 u gaan we op pad. Het is nog behoorlijk mistig als we door een stille stad rijden. We rijden over de EN 18 no-waarts. Die weg loopt parallel aan de A6, waardoor die op een zondagochtend héél rustig is. Voor zo ver de mist het toelaat, hebben we uitzicht op wijngaarden en boomgaarden met kurkeiken. Na een km of 29 drinken we koffie in Évoramonte. Hierna wordt het landschap wat heuvelachtiger.

Om 12:00 u bereiken we Estremoz. Op een hoge heuvel ligt hier een ommuurde bovenstad met het 13e-eeuwse kasteel van koning Dinis. We rijden er aan voorbij en concentreren ons op het museum Berardo Estremoz, met een permanente tentoonstelling over 800 jaar geschiedenis van de tegel, de azulejos. Over drie verdiepingen verspreid zijn tegels en tegeltableaus uit diverse landen en perioden te zien. Een aanrader! Het bezoek wordt besloten met een glas wijn wat we krijgen aangeboden. Kennelijk heeft het museum ook een ambassadeursrol voor de wijnhuizen in de regio, er staan diverse wijnen te koop!

We lunchen in het parkje ertegenover. De mist is allang verdwenen, het is nu aangenaam warm. Omdat we in de geplande overnachtingsplaats Vila Viçosa niets konden reserveren, fietsen we naar het naburige Borba.

In ons hostel hebben we tijd om wat te rusten en we kunnen de finish van Luik-Bastenaken-Luik nog zien. We lopen het plaatsje in, dat óók restanten van een kasteel heeft. We eten op een gezellig pleintje tegenover de kasteelmuur, weer tevreden over een interessante dag.

We hadden al veel kurkeiken gezien en dus ben ik gaan lezen over deze boom. Een kurkeik wordt eenmaal in de tien jaar van zijn bast ontdaan en het getal op de boom duidt het jaar aan waarin dat gebeurd is, dus bijv. een drie betekent 2023. Portugal levert de helft van alle kurk ter wereld.

We zaten vanavond op een terras in Borba waar vooral mensen uit het dorp zaten. Zij zaten bijna allemaal coquilles te eten met stukken brood erbij en uiteraard bier. Het was heel gezellig.

1. Joke:
    22 april 2024
    Lekker wijntje
  2. Anita Baart:
    24 april 2024
    Wat leuke foto's, proost!

Jouw reactie